Stormfulde højder af Emily Bronté

Oprettet: 01.03.2009 - 14:51

Bog: "Stormfulde højder" af Emily Bronte

Kærligheden mellem Catherine og hittebarnet Heathcliff bestemmer skæbnen for en slægt fra Yorkshire i begyndelsen af 1800-tallet

Originaludgave: 1847

Emily Bronte
Luise Hemmer Pihl

Der findes altfortærende hævntørst og kærlighed, større end livet, i denne tragiske slægtshistorie.

Handlingen foregår på landet i Yorkshire i 1800-tallets begyndelse, hvor Catherine og Hindley Earnshaw vokser op med plejebroderen Heathcliff, som naboer til familien Linton. Historien omhandler de to familiers sammensmeltning på godt og ondt, og historiens overordnede kærlighedsforhold mellem frøken Catherine og den fattige Heathcliff.

Romanen beskriver, udover konflikterne mellem familierne Linton og Earnshaw og den fælles plageånd – Heathcliff - kærligheden mellem venner, kærester og familie, og også det barske og øde hedelandskab i det nordlige England. Der er en gennemgående isolation, både i det sted, historien foregår og i det forhold, at alle personer i historien bor i ét af de to huse på heden, som historien foregår omkring.

Det er samtidig en historie om herre og tjener, lærd og bonde og om passende partier, og hvordan alt dette kan byttes rundt.

Kærlighedshistorien i ’Stormfulde Højder’ er ikke klassisk smuk og romantisk. Det er en fortælling om en altødelæggende og hævngerrig kærlighed, en kærlighed, som er større end alt andet. Den indeholder megen grimhed, og man kan ikke uden videre dele personerne op i gode og onde, alle er bærere af sorte pletter på deres personlighed, uafhængigt af deres opdragelse og baggrund.

Historien er fyldt med modsætninger i landskabets smukke hårdhed, kærlighed og had, rig og fattig, og bedst som man tror at alt er grimt og ondt i denne historie, er der måske alligevel et lys i mørket?