Stormen udenfor af Stefan Merrill Block

Oprettet: 02.01.2012 - 14:47

Bog: "Stormen udenfor" af Stefan Merrill Block

Frederick indlægges på et psykiatrisk hospital i 1960'ernes USA efter en episode, hvor han blotter sig for to ældre enker  Hans kone Katharine forsøger at få livet til gå videre for deres fire

Stefan Merrill Block
Ninna Brenøe
Tiderne Skifter

Fiktion og virkelighed blandes i denne fremragende roman om galskab og normalitet.

”Frederick minder sig selv om, at hvis han skal gøre sig håb om snarlig frihed, må han give det udseende af, at han følger ordrerne, hvilket betyder, at han af og til rent faktisk er nødt til at adlyder. Han kapitulerer, sluger pillerne.”

Frederick er Stefan Merrill Blocks morfar, som i 1962 blev tvangsindlagt på Mayflower – romanens navn for McLean Hospital, Amerikas mest berømte psykiatriske hospital. Stefan Merrill Block har aldrig rigtig kendt sin families historie, og det har han følt som et tab. Det er denne historie han forsøger at genskabe i Stormen udenfor.

Katherine og Frederick blev gift i 1945 efter kort tids bekendtskab. Deres ægteskab var meget stormfuldt, Frederick er rastløs, han drikker, er sammen med andre kvinder og hans store drøm om at gøre noget stort lader vente på sig. Katherine forsøger at dække over Fredericks eskapader, hun fortæller børnene og at ”far er på forretningsrejse”, men efterhånden forstår de godt, hvad der er galt. Efter en middag i familiens skød, hvor Frederick blotter sig over for nogle ældre damer på en trafikeret vej, indvilliger Katherine i at Frederick bliver tvangsindlagt.

I romanen følger vi Katherine og Frederick på skift. Vi er inde i begges hoveder, og vi følger deres tanker og følelser. Katherine er usikker på, om det er det rigtige hun har gjort, hvis hun havde forstået Frederick bedre, kunne tvangsindlæggelsen være undgået?

På Mayflower følger vi Frederick og en række af de andre patienter, blandt andet værelseskammeraten Schultz, som er ved at udforme sit eget sprog. Der er lederen Canon, som indfører nye ideer om samtaleterapi, men som engang imellem ser sig nødsaget til at bruge gammeldags elektrochokbehandling. I det hele taget fylder beskrivelsen psykiatrien anno 1962 meget, og denne beskrivelse leder tankerne hen mod en anden velskrevet bog om psykiatrisk behandling, Gøgereden.

Stefan Merrill Block har skrevet en meget indsigtsfuld bog om, hvad der er normalt og unormalt, og prisen for at leve et liv, hvor der bliver set stort på det normale, men hvor personerne i stedet følger sine lyster. Både Katherine og Frederick er meget troværdige, og da jeg først kom godt ind i bogen, havde jeg svært ved at lægge den fra mig.