Sommerfugledalen af Inger Christensen

Oprettet: 01.11.2005 - 13:05

Bog: "Sommerfugledalen" af Inger Christensen

Digt, som i sonetkransens stramme og krævende form spænder barndommens natur op mod dødens uafvendelighed.

Inger Christensen
1991
Brøndum

Stor moderne digtning i en klassisk form. Digtkredsen er allerede en klassiker og smuk som en sommerfugl.

Anbefalet af bibliotekar Vibeke Hove Hansen, Roskilde Bibliotek

Et requiem er en dødsmesse, og døden er et helt centralt motiv i ”Sommerfugledalen”, men det er også en hyldest til det sårbare liv.

Digtene er skrevet i den klassiske, rimede sonetform, som består af 14 linier. Hver sonet, som fylder en side har 2 strofer med 4 verselinier og 2 strofer med 3 verselinier. Sonetterne er bundet sammen til en sonetkrans bestående af 15 sonetter, hvor sidste verselinie i en sonet bliver første verselinie i den næste. Alle disse første 14 verselinier gentages i den sidste 15. sonet, mestersonetten, som både samler det hele op i slags konklusion og åbner for nye fortolkninger. Formen er ældgammel og meget stram, men det giver digtet drivkraft, at så mange linier gentages, sættes ind i en ny sammenhæng og derved ændrer betydning.

Digtet åbnes med et fantastisk syn af sommerfugle, som flagrer op i middagsheden i en dal i Sydeuropa. Det emmer af farver og varme. For jeget vækker de flyvende sommerfugle erindringsglimt fra barndommen, og således indledes de centrale motiver: erindringen, naturen, kærlighed, liv og død. Jeget spejler sig i naturen og indser, at hun selv er en del af den.

Sommerfuglen gennemgår en speciel biologisk forvandling samtidig med, at den også er et gammelt poetisk symbol på livets skønhed og flygtighed. Der er en dobbelthed og mange betydningsniveauer  i forholdet  mellem natur, poesi og sprog.  De mange sommerfugle nævnes ved navn, og der er både dag- og natsommerfugle.

Det er umiddelbart betagende læsning og mange lag kan afdækkes i det fortættede sprog.

Modsætningen mellem den stramme komposition og de flagrende lette sommerfugle er meget elegant.

Dødsbevistheden bliver mere og mere fremadskridende. Jeg’et reflekterer over livet og døden. I den sidste sonet forliger hun sig med døden og kan se den i øjnene, men verden er mangfoldig og rummer mange stunder af lykke.

Brøndum, 1991.  XV sider, tavle

Læs Pletskud om digtsamlingen Alfabet