Søstrene i Salem af Brunonia Barry

Oprettet: 05.10.2009 - 11:25

Bog: "Søstrene i Salem" af Brunonia Barry

Towner alias Sophya Whitney vender modvilligt hjem til Salem nord for Bostonda da hendes grandtante pludselig er forsvundet - fortiden trænger sig på, både de historiske hekseprocesser i 1692 og de

Brunonia Barry
Henriette Rostrup
Bazar

Hekse og familiehemmeligheder er to af ingredienserne i denne intense debutroman.

Towner vender meget mod sin vilje tilbage til barndomsbyen Salem, da tanten Eva forsvinder. Her flytter hun ind i tantens hus, overbevist om at hun stadig er der. Men Eva findes død, druknet under en svømmetur.

Testamentet overlader huset til Towner, men hun har ikke lyst til at blive i Salem, der rummer mange dårlige minder, som hun troede, hun forlod for altid, da hun drog til Californien.

Men fortiden har en tendens til at indhente os, og Towner indser, at Eva havde en grund til at ønske hende tilbage til Salem.

”Søstrene i Salem” er Brunonia Barrys debutroman og udkom oprindelig på hendes eget forlag. Men så fik et stort forlag øjnene op for romanen, der nu er solgt til udgivelse i over 20 lande. Historien er da også fængende og kan karakteriseres som en blanding af en thriller og en familiekrønike.

Jeg havde en lille smule svært ved at få hul på romanen, men det skal ikke afholde nogen fra at kaste sig over den, for da jeg kom til anden del, blev jeg helt opslugt af historien om Towner og hendes familie.

Brunonia Barry fortæller romanen gennem flere forskellige personer, og historien handler ikke kun om den døde tante. Det er også fortællingen om Towners barndom, som hun stort set har fortrængt, ligesom vi hører en del om de heksesamfund, der spirer i Salem, men på det seneste har haft problemer med den religiøse bevægelse, Calvinisterne. Undervejs accelerer historien og ender nærmest som en thriller.

”Søstrene i Salem” er velskrevet og interessant og må alt i alt betegnes som en vellykket debutroman.