Skrig under vand af Jeanette Øbro Gerlow og Ole Tornbjerg

Oprettet: 10.07.2010 - 10:56

Bog: "Skrig under vand" af Jeanette Øbro Gerlow

Krimi - Profileringsekspert Katrine Wraa bliver headhuntet fra England til en speciel task force, men bliver fra første dag involveret i et mord på en fødselslæge sammen med makkeren Jens Høgh fra

Jeanette Øbro Gerlow
Ole Tornbjerg
Politiken

Et voldsomt mord på en ung læge sætter scenen. Mads Winther omtales i positive toner – familiefaderen med den pæne facade. Facaden brydes langsomt ned og sandheden kommer frem.

Psykologen Katrine Wraa har arbejdet i England, hvor hun blev uddannet i profilering. Hun har netop mistet sit job, da hun får tilbudt et nyt i Danmark. Den dag hun starter bliver en ung fødselslæge brutalt myrdet, og sagen ser temmelig speget ud. Især fordi alle omtaler den dræbte i et lyserødt skær. Men efterforskningen viser et andet billede af den pæne familiefar.

Katrine kaster sig over sagen sammen med sin nye makker Jens Høgh. De arbejder koncentreret på sagen, men begrænses indimellem af en skeptisk ældre kollega, som synes at Katrines viden er det rene hokus-pokus. Det lader hun sig dog ikke påvirke væsentligt af, da hun har sine egne dæmoner at slås med, selvom hun har haft fred i den tid hun har boet i England, væk fra alle de dårlige minder.

I romanen er der lange passager hvor en, indtil slutningen ukendt person, som gennem livet er udsat for nogle grove overgreb og deraf følgende misvækst. Disse er skrevet i kursiv, og først til sidst forstår man hvorfor. Derefter kan man ikke undre sig over personens karakter og adfærd

Sagen involverer mange personer efterhånden som opklaringen skrider frem, men det underbygger historien på fineste vis, og intet synes overflødigt. Imponerende!

’Skrig under vand’ fik Politikens krimipris. Og bestemt ikke uden grund. Den er meget velskrevet, sproget flyder godt, og det er et rigtig spændende plot forfatterne har bygget op. Der er mange faktuelle informationer i romanen, og de medvirker til at øge spændingen, det er langt fra kedeligt. Også miljø- og personbeskrivelser er helt i top.

Romanen er den første i en serie om Katrine Wraa , jeg ser frem til den næste.

Blogindlæg: Ny skønlitteratur - oktober 2016

03.10.2016 - 10:44 - Marit