Skjulte fejl og mangler af Elsebeth Egholm

Oprettet: 10.03.2003 - 09:00

Bog: "Skjulte fejl og mangler" af Elsebeth Egholm

Krimi. Veninderne Anne, Dicte og Ida Marie - vidt forskellige, men alle omkring de 40 år - opdager liget af en nyfødt.

Elsebeth Egholm
2002

Elsebeth Egholm, der debuterede i 1999 med "De frie kvinders klub", har denne gang skrevet en kriminalroman, der er inspireret af en autentisk begivenhed. Hendes øvrige romaner indeholder alle et krimiplot, men denne er den mest rendyrkede krimi i forfatterskabet.

Romanen starter med, at journalisten Dicte fejrer sin 40 års fødselsdag sammen med veninderne Anne og Ida Marie, der er henholdsvis jordemoder og medejer af et rejsebureau. De sidder ved et cafebord ved Århus Å, hvor den hyggelige stemning brat bliver afbrudt, da Dicte får øje på en balje i åen, hvori der ligger et dødt spædbarn indsvøbt i håndklæder.

Få uger efter føder Ida Marie en dreng på Skejby Sygehus på den afdeling, hvor Anne arbejder. Han bliver bortført inden for det første døgn efter fødslen. Der bliver arbejdet med en teori om, at der kan være en sammenhæng mellem disse begivenheder. Gennem sit arbejde som journalist bliver Dicte involveret i opklaringen.

Sideløbende med kriminalgåden hører man om de tre kvinders liv. Dicte, der efter en skilsmisse er flyttet fra København til Århus sammen med sin teenagedatter, og Anne og Ida Marie, der begge tilsyneladende lever i lykkelige og stabile parforhold.

Titlen "Skjulte fejl og mangler" går dels på Dictes nyindkøbte hus, men også på personernes tilværelse, hvor de tragiske begivenheder bringer fortrængte erindringer op til overfladen.

Jeg synes, at Elsebeth Egholm er god til at skildre personernes følelser og tanker. Hun beskriver nogle problemstillinger, som mange vil kunne identificerer sig med. Jeg kan anbefale hendes forfatterskab og glæder mig til at læse den næste bog i rækken.

Lindhardt og Ringhof, 2002. 338 sider. Kr. 299,-