Selvrisiko af Elsebeth Egholm

Oprettet: 21.09.2004 - 08:36

Bog: "Selvrisiko" af Elsebeth Egholm

Kriminalroman - Journalisten Dicte opdager en brand i naboens hestestald, samtidig med at der sker et drab -  Hendes venindes mand er kriminalassistent, og sammen efterforsker de forbrydelserne - m

Elsebeth Egholm
2004

"Et øjeblik lod han galgestikket dingle for hendes blik, og så tog han løkken og lagde den som et kærtegn om hendes hals, og hun mærkede noget varmt risle ned ad sine ben, da hendes blære gav efter." Utrolig spændende og medrivende femikrimi af Elsebeth Egholm.

"Og så fik hun øje på bylten. En strømpefod. En hånd med håndfladen opad. Kun en vinrød, tynd kjole. Du godeste, der lå et menneske, og hendes første tanke var, at det måtte være så koldt, så hundekoldt. Hun stod helt stille, mens selv tankerne frøs til is. Hun ventede på sine ben, som skulle tage skridtene hen. Og så kunne hun mærke, at der ikke var liv. At der lå et dødt menneske for hendes fødder. Og hun så, hvem det var, og så, at tungen var blå og pegede lige imod hende, og at øjnene var opspilede. Og hun så rebet, så stramt omkring kvindens hals, og hun så blodet, og midt i det hele så hun også øksen."

Det er en frysende kold februardag, og Rose er lige gået en tur med hundene, da hun finder liget af en kvinde i mosen. Kvinden er først blevet hængt, siden har hun fået hovedet kløvet af en økse.

Vi er i begyndelsen af Elsebeth Egholms kriminalroman "Selvrisiko" med journalisten Dicte Svendsen i hovedrollen. Liget bliver fundet lige uden for landsbyen Kasted i nærheden af Århus, hvor Dicte bor, og snart er hun dybt involveret i sagen, hvor hun efter to identiske kvindemord selv bliver truet på livet med en tilsvarende død.

Drabene hænger sammen med et lignende drab i mosen for over 300 år siden, og det drejer sig om vanskelige og tragiske forhold mellem forældre og børn. Forhold som også Dicte Svendsen selv har været udsat for, da hun i sin ungdom gjorde oprør mod forældrenes tilknytning til Jehovas Vidner, og som endte med, at hun blev udstødt af sine forældre og søster.

"Selvrisiko" tilhører genren af femikrimier, en genre som opstod i 1980'erne i USA, og som her i Norden repræsenteres af Liza Marklund, Anne Holt og Gretelise Holm. Karakteristisk for femikrimien er blandingen af den traditionelle krimi med det kvindelige univers og forholdet mellem mennesker.

"Selvrisiko" er en rigtig spændende krimi med fuld fart på, men samtidig oplever vi Dictes forhold til datteren Rose, der som 17-årig allerede er ved at flytte hjemmefra og købe rækkehus sammen med kæresten. Vi oplever Dictes noget ambivalente forhold til sin kæreste Bo og til veninderne, og også det manglende forhold til forældrene. Dette sættes for alvor i perspektiv, da søsteren uden moderens vidende fortæller Dicte om faderens sygdom og snarlige død.

Elsebeth Egholm skriver spændende og medrivende. Ifølge hende selv skriver hun ikke stor, filosofisk litteratur, hun vil "bare" fortælle en god historie, og man må sige, at det lykkes meget fint.

Gyldendal, 2004. 354 sider. Kr 298,-
Søg mere om Elsebeth Egholm i søgefeltet her på siden