Se på mig af Kirsten Hammann

Oprettet: 05.09.2011 - 11:04

Bog: "Se på mig" af Kirsten Hammann

Søde, naive Julie vil så gerne giftes og have børn, men Casper er meget pludseligt stukket af til Indien efter at have friet til hende - Hun lejer 2 værelser ud, og sex-fikserede Sune flytter

Kirsten Hammann

Tragikomisk kærlighedsroman om håb og selvbedrag, om kærlighed og bitterhed, og ikke mindst om overvågning.

Da den 35-årige Julies forlovede Casper forlader hende for at flytte til Goa i et halvt år og ”finde sig selv”, bliver hun nødt til at få en lejer for at kunne beholde den store lejlighed i København. Som lejer får hun den jævnaldrende Sune, en håbefuld, ung forfatter, der har opsagt lejlighed og arbejde for at kunne hellige sig arbejdet med det som han håber skal blive hans gennembrudsroman. Kort efter at Sune er flyttet ind, falder Julie og slår sit knæ, hvilket bevirker at hun bliver bundet til hjemmet i de næste mange måneder. Disse to menneskeskæbner er nu, mere eller mindre ufrivilligt, fanget i deres eget hjem og snart begynder der at opstå gensidige følelser disse to imellem.

’Se på mig’ handler om grænsen mellem håb og selvbedrag. Julie håber på at Casper vender tilbage, og hun håber på at hun bliver gravid. Samtidig bedrager hun sig selv da alle omkring hende godt kan se at Casper ikke vender tilbage, og at hun ikke er gravid.

Tilsvarende håber Sune på at han får skrevet den helt store gennembrudsroman, så han bliver opdaget og for alvor slår igennem som forfatter. I og med at han rent faktisk ikke får skrevet et ord, men lader tiden gå med diverse overspringshandlinger, har han også gang i det store selvbedrag samt en masse blankt papir.

Så hvornår håber man, og hvornår bedrager man sig selv? Hvornår er det tid til at indse sine egne nederlag og begrænsninger? Er det et tegn på styrke eller svaghed, når man når dertil at man kan begynde at finjustere sine drømme, og måske få dem sendt ind på et mere realistisk spor?

Senest udgav Kirsten Hammann ’En dråbe i havet’ i 2008, som handlede om et meget alvorligt emne. Hun fortæller, at hun derefter følte behov for at skrive noget morsomt. Som historien i ’Se på mig’ skred frem, udviklede den sig dog mere i retning af at blive tragikomisk.

Kirsten Hammann er en kunstner med sit sprog, og hun formår at fange sin læser og skabe dybde og underholdning i det umiddelbart lette. ’Se på mig’ har været et af dette års bedste læseoplevelser og kan varmt anbefales til alle!