Sandheden bag sandheden af Anne Holt

Oprettet: 09.11.2004 - 09:36

Bog: "Sandheden bag sandheden" af Anne Holt

Kriminalroman. Et ægtepar og deres ældste søn bliver brutalt myrdet i en lejlighed i Oslos vestkant.

Anne Holt
2004

Krimiserien om kriminalinspektør Hanne Wilhelmsen er nået til bd. 5. Stilen holder fra de øvrige, er mere psykologisk politiroman end action, selv om den er blodig. Det er ikke de lette løsninger, men som titlen antyder ”Sandheden bag sandheden”.

Et skibsrederægtepar og deres ældste søn fra den stenrige Oslo-famile Stahlberg findes brutalt myrdet i familiens lejlighed. Den øvrige families motiver står nærmest i kø, og sagen synes oplagt. Men der er endnu en myrdet i lejligheden. Forlagskonsulenten og skribenten Silkehale. Hvad laver han dog der?

Kriminalinspektør Hanne Wilhelmsens fornemmelse for mord er meget veludviklet. Nogle gange overudviklet, ville nogle af hendes kolleger sikkert sige. Så da mistanken næsten alt for hurtigt og oplagt rettes mod den yngste søn i Stahlberg-dynastiet, hans kone og lillesøsteren, plages Hanne af en forudanelse af, at noget er helt galt.

Historien er på mange måder bundfrossen: vi befinder os i et hundekoldt Norge i december, hvor der ikke er meget julestemning at hente. Handlingen kommer rundt om menneskets ulykkelige omgang med alt lige fra penge til kærlighed og narkotika, og familierelationerne hos Stahlbergs blotlægges. Mange sår på sjælen bliver afdækket, ikke mindst Hannes egne. Et lille lys i mørket er dog Hannes nye samleverske, den tyrkiske, intellektuelle og velhavende Nefis, med hvem hun har indgået et farvestrålende bofællesskab, der også tæller eksluderen Marry.

Romanen er meget velskrevet, og der er mere psykologisk politiroman, end der er action. Læseren får ikke mange muligheder for at gætte sig til sandheden, forfatteren holder kortene tæt til kroppen, og alt afsløres først til sidst. Sandheden gemmer sig bag sandheden.

Forsiden viser et lig og en bidsk hund – og her bør nok bringes en advarsel: Bogens start kombinerer disse to elementer og er meget makaber! Men ellers minder romanen i sit tema om de 4 andre krimier i serien om kriminalinspektør Hanne Wilhelmsen ved Oslo Politi og er nemmest at læse, hvis man har lidt kendskab til de foregående titler. Tilhængere af den nordiske krimi kan roligt gå i gang.

Oversat af Ilse M. Haugaard. Gyldendal, 2004. 315 sider. Kr 298,-