Profeterne i Evighedsfjorden af Kim Leine

Oprettet: 20.03.2012 - 14:36

Bog: "Profeterne i Evighedsfjorden" af Kim Leine

Den unge norsk-danske præst Morten Falck rejser i 1787 til Sukkertoppen i Grønland for at missionere - Mange voldsomme oplevelser venter ham, og efterhånden geråder han i tvivl om sig selv og

Kim Leine

”Naluara” siger grønlænderne til danskerne - og fortæller at det betyder ”Det ved jeg ikke”. Men måske betyder det faktisk ”Rend mig i røven”…. ?

Den nyuddannede præst Morten Falck, der egentlig kommer fra Norge, vælger at få et præstekald på Grønland. Han bryder derfor sin forlovelse og tager på en månedslang, farefuld og strabadserende sørejse.

Trøstesløshed, kulde, druk og råddenskab er desværre primært det der møder Morten Falck da han ankommer til Grønland, og snart bliver hans egen idealisme og drøm om forandring da også nedbrudt.

Inde i landet huserer imidlertid ”profeter af Guds nåde”, Habakuk og Maria Magdalene, et grønlandsk par der har ”set lyset”. Maria Magdalene modtager budskaber fra Herren i sine drømme. Om at hun og hendes mand skal tage sit folk med væk fra kolonierne, væk fra de danske drukkenbolte og horebukke og starte et nyt liv op hvor de sammen tilbeder Herren.

Da Morten Falck hører om disse ”profeter”, der lever inde i Evighedsfjorden, huer det ham ikke. Snart drager han ud for at finde dem, for at arrestere dem og for at prædike Guds Ord for de stakkels hedninge. Repræsenterer disse mennesker mere end bare et par forvirrede prædikanter? Er det i virkeligheden et kæmpe kulturmøde Morten Falck står overfor?

Mødet mellem den ”nye” og den "gamle" verden er interessant læsning. De vrangforestillinger datidens danskere havde om Grønlænderne, som de beskriver som ”de vilde”, leder uvilkårligt ens tanker hen på den opfattelse som de hvide mennesker havde om slaverne, tanker som ”mon de kan tænke, vilddyrene?” og ”de ser jo alle sammen ens ud!”.

Og man kan ikke lade være med at skamme sig lidt på sit folks vegne. Det folk som kom til Grønland for at omvende ”de vilde”, lære dem om den moderne civilisation, men som selv opførte sig som overlegne, brunstige vilddyr.

’Profeterne i Evighedsfjorden’ er en mastodont fortælling, som jeg gætter på vil komme til at markere sig i den danske litteratur. Kim Leine fortæller selv, at han har planer om at den skal blive i tre bind, men at han nok skriver andre romaner ind imellem.  Så som en anden profet, vælger jeg at spå dette værk en strålende fremtid!

Blogindlæg: Ny skønlitteratur - maj 2016

03.05.2016 - 11:04 - Marit

Velkommen til maj måneds bogproduktion. Ikke helt så overvældende som april, men det gør ikke så meget, for – trods vejret – er jeg langt bagud med min læsning.

Bog til debat: Hvad mener du med vi

10.12.2015 - 14:58 - Jørgen Dissing Nørgaard

Månedens bog i maj 2016. Velkommen til en forhåbentlig livlig debat om den anden nominerede til DR Romanprisen 2016.    Hvis du vil inspireres kommer her nogle links

Bogliste: Nye mødre i dansk litteratur

27.04.2016 - 08:31 - Barbara Rugholm Hessellund

Glem alt om ovnbagte moderkager, speltboller, tumlastik, og slikpolitik. Mødrene i litteraturen  har andet at tumle med, og i disse romaner er der ikke megen morskab.

Blogindlæg: Ny skønlitteratur - april 2016

05.04.2016 - 17:55 - Marit

“April is the cruellest month” skrev T.S. Eliot i ‘The Waste Land’, og det har sin rigtighed, hvad bogudgivelser angår i år. Der er simpelthen for mange, jeg skal have læst!

Blogindlæg: Vær med i klubben!

21.03.2016 - 09:12 - Barbara Rugholm Hessellund

Bøger er fantastiske og endnu bedre, når du har nogen at dele læseoplevelserne med.

Blogindlæg: Del din læsning

07.09.2015 - 15:21 - Astrid Bjørnskov Thorhauge

De sociale medier har ophævet skellet mellem anmelder og læser, og på Litteratursiden vil vi meget gerne agere platform for mere direkte ’læser-til-læser’ inspiration.

Bogliste: Jeg læser ikke så meget!

21.04.2015 - 10:45 - Anne Klara Bæhr

Jeg føler, at der lægges et tungt åg på mine skuldre, når jeg får spørgsmålet ”Kan du ikke finde en god bog til mig? Jeg læser ikke så meget.”

Artikel: Årets bedste bøger 2015

14.12.2015 - 14:18 - Astrid Bjørnskov Thorhauge

Litteratursidens anmeldere har udvalgt årets bedste læseoplevelser – læs eller genlæs anmeldernes favoritter fra 2015.

Noget der ligner: Noget der ligner Jojo Moyes

18.11.2015 - 09:12 - Lene Henriksen

Hvis du kan lide Jojo Moyes tankevækkende men også underholdende kærlighedsromaner, så er bøgerne på denne liste noget for dig!