Profeterne i Evighedsfjorden af Kim Leine

Oprettet: 20.03.2012 - 14:36

Bog: "Profeterne i Evighedsfjorden" af Kim Leine

Den unge norsk-danske præst Morten Falck rejser i 1787 til Sukkertoppen i Grønland for at missionere - Mange voldsomme oplevelser venter ham, og efterhånden geråder han i tvivl om sig selv og

Kim Leine

”Naluara” siger grønlænderne til danskerne - og fortæller at det betyder ”Det ved jeg ikke”. Men måske betyder det faktisk ”Rend mig i røven”…. ?

Den nyuddannede præst Morten Falck, der egentlig kommer fra Norge, vælger at få et præstekald på Grønland. Han bryder derfor sin forlovelse og tager på en månedslang, farefuld og strabadserende sørejse.

Trøstesløshed, kulde, druk og råddenskab er desværre primært det der møder Morten Falck da han ankommer til Grønland, og snart bliver hans egen idealisme og drøm om forandring da også nedbrudt.

Inde i landet huserer imidlertid ”profeter af Guds nåde”, Habakuk og Maria Magdalene, et grønlandsk par der har ”set lyset”. Maria Magdalene modtager budskaber fra Herren i sine drømme. Om at hun og hendes mand skal tage sit folk med væk fra kolonierne, væk fra de danske drukkenbolte og horebukke og starte et nyt liv op hvor de sammen tilbeder Herren.

Da Morten Falck hører om disse ”profeter”, der lever inde i Evighedsfjorden, huer det ham ikke. Snart drager han ud for at finde dem, for at arrestere dem og for at prædike Guds Ord for de stakkels hedninge. Repræsenterer disse mennesker mere end bare et par forvirrede prædikanter? Er det i virkeligheden et kæmpe kulturmøde Morten Falck står overfor?

Mødet mellem den ”nye” og den "gamle" verden er interessant læsning. De vrangforestillinger datidens danskere havde om Grønlænderne, som de beskriver som ”de vilde”, leder uvilkårligt ens tanker hen på den opfattelse som de hvide mennesker havde om slaverne, tanker som ”mon de kan tænke, vilddyrene?” og ”de ser jo alle sammen ens ud!”.

Og man kan ikke lade være med at skamme sig lidt på sit folks vegne. Det folk som kom til Grønland for at omvende ”de vilde”, lære dem om den moderne civilisation, men som selv opførte sig som overlegne, brunstige vilddyr.

’Profeterne i Evighedsfjorden’ er en mastodont fortælling, som jeg gætter på vil komme til at markere sig i den danske litteratur. Kim Leine fortæller selv, at han har planer om at den skal blive i tre bind, men at han nok skriver andre romaner ind imellem.  Så som en anden profet, vælger jeg at spå dette værk en strålende fremtid!

Tema: Danske debutanter 2015-2016

01.09.2016 - 11:26 - Anne Birgitte Hundahl

Årets debutanter skriver med inderlighed, nærvær og politisk indignation om hverdagen og samfundet i et miks af form og genrer. Det er nye, stærke stemmer der vil frem!

Blogindlæg: Ny skønlitteratur - september 2016

31.08.2016 - 13:05 - Marit

Efterårets første store bogmåned byder på et veritabelt fyrværkeri af spændende titler.

Blogindlæg: Hjertets alfabet

17.08.2016 - 07:03 - Lise Vandborg

Bang, Barnes og Baudelaire. Drop den alfabetiske vilkårlighed i bogreolen og sæt bøgerne efter deres åndelige slægtskab.

Artikel: Sensommerlæsning fra afrikanske himmelstrøg

08.08.2016 - 09:05 - Litteratursiden

Den afrikanske litteratur er begyndt at tage sin plads på verdenskortet, og du kan her få et overblik over, hvem du skal holde øje med.

Blogindlæg: Ny skønlitteratur - juli og august

09.07.2016 - 18:32 - Marit

Det er den stille tid i forlagsverdenen, men enkelte lækkerbidskener kan de dog byde på, fx argentinske César Aira, tysk-engelske W.G. Sebald og skotske Ali Smith.

Artikel: Put en klassiker i kufferten

11.07.2016 - 13:50 - Barbara Rugholm Hessellund

En klassiker er en bog som alle kender, men få har læst, sagde Mark Twain.

Artikel: Seriøs sommerlæsning

30.06.2016 - 14:48 - Lise Vandborg

Hvorfor bruge ferien på letfordøjelige bøger? Læs i stedet syv af årets bedste danske romaner, som med eksistentiel tyngde dykker ned i moderskab, psykisk sygdom, erindring og historie.

Blogindlæg: Ny skønlitteratur - juni 2016

03.06.2016 - 12:16 - Marit

Årets første sommermåned byder på lidt af hvert til hængekøjen eller stille regnvejrsdage ved brændeovnen - den danske sommer kan jo byde på hvad som helst.

Bogliste: Nye mødre i dansk litteratur

27.04.2016 - 08:31 - Barbara Rugholm Hessellund

Glem alt om ovnbagte moderkager, speltboller, tumlastik, og slikpolitik. Mødrene i litteraturen  har andet at tumle med, og i disse romaner er der ikke megen morskab.