På min vulkan af Emily Dickinson

Oprettet: 26.09.2016 - 14:43

Bog: "På min vulkan " af Emily Dickinson

Digte af den amerikanske grundlægger af moderne feministisk poesi.

Emily Dickinson
Bente Clod
Tidernes skifter

Glæd dig til at læse Emily Dickinsons suveræne digte om dagligliv, kvindeliv og eksistens. Gang på gang overrasker de. Som en vulkan er de allermest farlige, når der er helt stille.

Det er en gave at have Emily Dickinson til gode. Hun er en af de helt store amerikanske digtere, der levede fra 1830-1886. Bente Clod har udvalgt og oversat 142 digte, der også gengives på amerikansk. Kun ganske få digte blev trykt, mens Dickinson levede, og berømmelsen kom først senere, da de mange digte blev samlet til udgivelser. Hun skriver om livets mangfoldighed, om sjælens ensomhed, om det frydefulde i at skrive og frem for alt om kvindelivet. Enkelt og rytmisk digter hun om det store i det små, og ligesom en vulkan er digtene allermest farlige, når der er helt stille. Det er digte, der gang på gang overrasker, og som man aldrig vil glemme, når de først er kommet ind under huden.

Ifølge Bente Clods informative introduktion til Emily Dickinsons liv og værk falder hendes digte i tre kategorier: 1) Digte om sammensatte følelser og tilstande. 2) Digte, der er ordsprog eller aforismer. 3) Digte, der er en slags beskeder til personer, hun kender. Digtene er uden titler, men de er nummererede efter to forskere, der systematiserede hendes ca. 1800 digte, dvs. alle digte har et J/Fr foran.

Hun er født i Massachusetss som datter af den fremtrædende sagfører Edward Dickinson. Allerede som helt ung skrev hun sine første digte og breve. Hun nægtede at gå i kirke, da hun ikke troede på en bestemt gud. På et tidspunkt isolerede hun sig i hjemmet for at hellige sig sine skriverier, altid klædt i en enkel hvid kjole som tegn på hendes anderledeshed. ´Myten´ blev hun kaldt i lokalsamfundet.  J1212: ´De siger/at ordet dør/ når det bliver sagt, /Jeg siger/det netop da/bliver vakt.´/ J324: ´Nogle har sabbat som kirkegang -/jeg holder sabbatten hjemme -/frugttræerne er mit kirkehvælv -/sangkoret droslens stemme -´/……..

Og hvorfor er hun så blevet så berømt, og hvorfor er hun et forbillede for mange kvindelige forfattere? Hun valgte selv sit tilbagetrukne liv, hvilket betød tid til at skrive. Hun ironiserer over sin usynlighed i J288: ´Jeg er ingen! Hvem er du? /Er du heller - Ingen nu -?/Så er vi to! Nej, vár din mund! /De stempler os - i samme stund!´ … Eksempel på kvindelivet i J273: ´Han lagde bæltet om mit liv -/jeg hørte spændets klik -/Og gik så majestætisk væk,/sammenfoldede mit liv -/forsætligt som en hertug folder/rigets skøde sammen - /fra nu af en hengiven -/en ud af kredsens få.´/. Det at udtrykke sig var for Dickinson en ekstatisk lykkefølelse, som hun kalder for sit ´guld´. Inspirationen var lige omkring hende, i naturen, i byen, i familien og i de nære relationer. Hun har også været forelsket og haft fortrolige venner. Det er dagliglivet i al dens enkelhed og kompleksitet, men også at skrive, om eksistens, tab, længsel, kærlighed og død. Naturen var et billede på indre tilstande og en trøst livet igennem.

Bente Clods udvalg, der udkom første gang i 2005, er et godt sted at starte for nybegyndere.