Og sådan blev det af Maren Uthaug

Oprettet: 16.09.2013 - 12:37

Bog: "Og sådan blev det" af Maren Uthaug

En ung pige tvinges væk fra sin samiske verden og skal nu vokse op i Sønderjylland.

Maren Uthaug

Tegneren Maren Uthaug har denne gang spidset blyanten for at berette om søgen efter rødder i sin fine og rørende debutroman.

Maren Uthaug er sædvanligvis kendt for sine sjove og underfundige tegninger med udgangspunkt i sit eget liv. Nu har hun begået en roman, som måske/måske ikke har referencer til forfatteren selv. Uthaug er nemlig selv halv norsk og halvt same ligesom hovedpersonen Risten.

I starten af 1970’erne tager norske Knut til Nordnorge for at studere samernes kultur, og her falder han for den uimodståelige og temperamentsfulde samekvinde Rittha. I 1974 får de pigen Risten, som vokser op i et miljø tæt på naturen og med mormorens overtroiske historier om de underjordiske og nordlyset, som kan snuppe én. Alt imens tegner den lille Risten sine omgivelser, drømme og frygt på papiret i barnlig lyksalighed.

Da Knut møder den danske kvinde Grethe, og Rittha samtidig frygter, at hendes barnløse og lettere sindssyge søster Ravna vil kidnappe Risten, arrangeres det, at Knut skal tage Risten med til Danmark. Forklaringen til Risten bliver, at de bare skal på sommerferie i en måned. Som 7-årig bosætter Risten sig således med Knut i Sønderjylland hos Grethe langt fra Nordnorge og Ristens samiske rødder. Al kontakt til moren og Nordnorge er brudt.

Grethe, en bundsolid kvinde med kommunefarvet pagehår, huser bådflygtninge i sin kælder. Hun er lykkelig for Risten og tager hende til sig som sin egen. Meget symbolsk får Risten ændret sit navn til Kirsten på foranledning af Grethe, som også foreslår, at Kirsten kan kalde hende mor. Knut – den store kulturforsker – ser blot til, mens Kirstens kultur og rødder langsomt udviskes.

Blandt flygtningene i kælderen er der en dreng, som kommer til at hedde Niels – igen Grethes påfund. Niels og Kirsten danner et ubrydeligt venskab, og i baghavens skur garderer de sig mod de underjordiske med hjælp fra sølvgenstande og den religiøse missionær blandt samerne Læstadius’ besværgelser, som mormoren lærte Kirsten/Risten.

Maren Uthaugs debutroman er en velfortalt og original fortælling om tro, identitet og søgen efter rødder fortalt i en sørgmunter tone, så det både berører og underholder. Uthaug forstår at portrættere sine personer, så de hverken fremstår gode eller onde. Alle har de deres ”sider”, og deres væsen indfanges i de små detaljer og handlinger. Man kan for eksempel hurtigt fornemme Grethes facon og se hende for sig, når hun chokeres over, at Kirsten som voksen ikke ejer to ens kopper. Men så tager Grethe da bare et komplet sæt med næste gang de er på besøg - til at servere sandkagen på! Eller Knut, som har noget med maven og derfor går og gasser sig og ja forpasser sig, når det bliver en smule konfliktfyldt. Eller den pubertære Niels, der gemmer sig bag forhænget og ser på, mens Knut river den af og bagefter tørrer sine hænder og dertilhørende i Grethes håndklæde til ansigtet.

På menneskeklog vis udfolder Uthaug det stille barns univers i et sprog, som mest af alt er nøgternt og beskrivende – en stil, der minder om samernes hårdføre livsstil. Titlen ’Og sådan blev det’ siger det egentlig meget godt. Ikke så meget flæben eller slinger i valsen der. Af samme grund bliver historien heller aldrig (selv)medlidende. På trods af Grethe og Knuts velmenende forældreskab fornemmer man, at Risten er et misforstået barn, som ikke rigtig får afløb for sine følelser. Ingen, hverken børn eller voksne, udtrykker, hvad de i virkeligheden føler. Så Kirsten tegner sine inderste tanker på papiret i stedet eller deler dem med Niels i baghavens skur.

Og der er mere til historien. Romanen springer skiftevis frem og tilbage i tiden mellem Kirstens barndom og 2007, hvor hun er en voksen kvinde med en lille søn kaldet Rod. Kirsten beslutter sig for at opsøge sin mor, hun ikke har set i tyve år. En rejse til Nordnorge, som slet ikke bliver, som hun forventede.

Uthaug er ikke kun dygtig til at tegne, hun kan saftsuseme også skrive, så man holdes fanget og ikke kan undgå at blive smittet af Ristens univers. Jeg kan næsten ikke vente med at høre mere fra Uthaug!

Originally published by Line Hoffgaard, Litteratursiden.

Blogindlæg: Ny skønlitteratur - juli og august

09.07.2016 - 18:32 - Marit

Det er den stille tid i forlagsverdenen, men enkelte lækkerbidskener kan de dog byde på, fx argentinske César Aira, tysk-engelske W.G. Sebald og skotske Ali Smith.

Artikel: Put en klassiker i kufferten

11.07.2016 - 13:50 - Barbara Rugholm Hessellund

En klassiker er en bog som alle kender, men få har læst, sagde Mark Twain.

Artikel: Seriøs sommerlæsning

30.06.2016 - 14:48 - Lise Vandborg

Hvorfor bruge ferien på letfordøjelige bøger? Læs i stedet syv af årets bedste danske romaner, som med eksistentiel tyngde dykker ned i moderskab, psykisk sygdom, erindring og historie.

Bogliste: Sommerens must-read

15.06.2016 - 09:13 - Barbara Rugholm Hessellund

Er der styr på hunden og avisen i sommerferien og flueben ved håndsprit og sammenklappelige tandbørster? Du  mangler bare lige at få styr på det allervigtigste: Ferielæsningen.

Blogindlæg: Ny skønlitteratur - juni 2016

03.06.2016 - 12:16 - Marit

Årets første sommermåned byder på lidt af hvert til hængekøjen eller stille regnvejrsdage ved brændeovnen - den danske sommer kan jo byde på hvad som helst.

Tema: New York i litteraturen

01.06.2016 - 08:00 - Thomas Vang Glud

Årets sommertema er en eksplosion af god litteratur. Dyb, underholdende og intellektuel på en og samme tid. New York er skæbnens og mulighedernes by.

Blogindlæg: Ny skønlitteratur - maj 2016

03.05.2016 - 11:04 - Marit

Velkommen til maj måneds bogproduktion. Ikke helt så overvældende som april, men det gør ikke så meget, for – trods vejret – er jeg langt bagud med min læsning.

Bogliste: Nye mødre i dansk litteratur

27.04.2016 - 08:31 - Barbara Rugholm Hessellund

Glem alt om ovnbagte moderkager, speltboller, tumlastik, og slikpolitik. Mødrene i litteraturen  har andet at tumle med, og i disse romaner er der ikke megen morskab.

Blogindlæg: Ny skønlitteratur - april 2016

05.04.2016 - 17:55 - Marit

“April is the cruellest month” skrev T.S. Eliot i ‘The Waste Land’, og det har sin rigtighed, hvad bogudgivelser angår i år. Der er simpelthen for mange, jeg skal have læst!