Niels Holgersens vidunderlige rejse gennem Sverige af Selma Lagerlöf

Oprettet: 01.12.2008 - 02:00

Bog: "Niels Holgersens vidunderlige rejse gennem Sverige" af Selma Lagerlöf

Sverige set gennem drengen Niels' øjne fra vildgåsens ryg på flyveturen landet rundt

Selma Lagerlöf
Ida Falbe-Hansen
1968

Det er i sandhed en forunderlig, mærkelig, vidunderlig, eventyrlig rejse, vi foretager i selskab med Nils Holgersson!

Nils Holgersson er fra Skåne, 14 år, og noget teenage-utilpasset: dur ikke til noget, har sløve øjne og gider kun røre sig, når han skal ha’ mad eller drille dyrene på gården. Han bliver en dag uvenner med gårdens nisse, som forvandler ham til en lille fyr på størrelse med nissen selv.

Efter forvandlingen forstår han dyrenes sprog, og han kan tale med gårdens flotte hvide gase, som misunder de forbiflyvende vildgæs deres frihed og flyvefærdighed. Den opdager, at den også selv kan flyve, og da Niels prøver at holde den tilbage, ser han fortumlet jorden forsvinde og må med stort besvær klamre sig til gasens hals for ikke at falde til jorden og blive slået ihjel.

Han får lov til, på ryggen af den hvide gase, at følge med den bedste af alle vildgæs-flokke, den, der føres af den gamle Akka fra Kebnekajse. Gæssene kalder ham Tommeltot, og på den eventyrlige færd kommer de gennem hele Sverige.

Rejsen strækker sig i tid over næsten otte måneder, fra den 20. marts til Mortens dag, fra barndomshjemmet i det sydlige Skåne østpå hen over Blekinge, Öland, Gotland, Stockholm, Uppsala og så stik nord til byen Kebnekajse i Lapland. Gennem Jämtland, Härjedalen og Dalarne og til Värmland, hvor Nils møder sin forfatter! Og gennem Dalsland, Bohuslän og Halland hjem igen til det lille husmandssted ikke langt fra Ystad. Og dyrene bliver overalt hans gode venner; han hjælper dem, og de hjælper ham.

Historien er en kulturgeografisk dannelsesrejse, men i høj grad også en historie om menneskelig selvudvikling, for Nils får sin belønning. Når han bringer gasen hjem til slagtebænken, kan han forvandles, har nissen sagt. Men sådan går det ikke: Nils redder den tværtimod fra slagtning, og i samme øjeblik er han menneske igen, og et hjælpsomt ét af slagsen. Deri består hans belønning.

Det må man da kalde en opløftende historie, der skriver sig direkte ind i vores nutid med dens stadige krav om evne og vilje til fleksibel adfærd og modtagelighed for impulser udefra!

Den kan selvfølgelig også ”bare” læses som et dejligt eventyr skrevet af en stor forfatter!

Der findes flere danske udgaver af  Selma Lagerlöfs verdensberømte ”nisse”-historie – og flere forskellige bud på det svenske ’underbara’: ’forunderlige’, ’mærkelige’, ’vidunderlige’.

For mig er det min barndoms billeder af Morten Gase, der med besvær kommer i luften med lille forvandlede Nils, der klamrer sig til dens hals, og så nisse-Nils, der er blevet så lille, at han må stå helt oppe på evangeliebogen for at kunne læse den, der har fulgt mig i alle årene - i en stærkt forkortet og sønderlæst udgave med helt uforglemmelige pennetegninger af Louis Moe (1941). Jeg har også i min reol en nyere udgave med charmerende illustrationer af Lars Klinting, realistisk forkortet til oplæsning for børn.

Bogen kom i Sverige i 1906-1907 og var et bestillingsarbejde: en lærebog, på én gang geografisk oplysende og eventyrligt-fantasifuld, skrevet for svenske skolebørn. Den blev umiddelbart efter udgivelsen oversat til dansk.

Er filmatiseret i 1962 under instruktion af Kenne Fant.

Også udgivet med titlerne:

Niels Holgersens mærkelige rejse gennem Sverige