Nej, åh nej. Hundemanuskripterne 1-3 af Jon Fosse

Oprettet: 11.01.2010 - 10:21

Bog: "Nej, åh nej. Hundemanuskripterne 1-3" af Jon Fosse

Historier om tre forskellige hunde, der har hver sine eksistentielle problemer at slås med

Jon Fosse
Jannie Jensen og Arild Batzer
Batzer & Co

Små kloge og skæve hundelivshistorier om ensomhed, udlængsel og kærlighed.

Hunden Websterr ligger sukkende hver aften og skvulper mod gamle Olines mave, og mens hun klamrer sig til ham og messer, hvor højt hun elsker ham, drømmer han om at se havet, finde hundepigen i sit liv og bare være Den ensomme hund Websterr.

En dag blinker muligheden imidlertid til Websterr, og han stikker af fra Oline og afsted og hovedkulds ud i friheden for at forfølge sine drømme. Friheden byder på skuffelser, fristelser og især baren Ensomme hundes Fred. Websterr får set havet og oplever også, hvordan det er at være helt igennem ensom men sulten.

En anden hund, fjordhunden Olav, er ensom fra starten og bor alene i et bådehus, hvor han krøller sig sammen i fiskegarn om natten, når det river og rusker derude, og om dagen tuller han rundt på stranden og finder mad. Hverdagen driver af sted, men en dag dukker et par hotte cityhundepiger op.

På fragtskibet Havsulen huserer Haktor som stolt skibshund hos den gæve skipper Morild, og i mange år har de sammen fartet arbejdssomt rundt på åben sø. Havsulen huser desværre også matrossen Einar, som frydefuldt håner Haktor dagen lang, og Haktors hundeliv bliver også snart invaderet af en ny og ung skibshund, der med det samme, den træder ud på Havsulens dæk, allierer sig med Einar.

’Nej åh nej’ er noget så sjældent som en samling hundemanuskripter, der afdækker sider af hundelivet, som vil bekæfte nogles mistanker om hundes indre liv og tanker og chokere eller overraske andre. Som hundeejer falder jeg personligt i første kategori.

Historierne er både skæve og poetisk underspillede, men handler om livets helt store tematikker som eksistens og kærlighed. Det er både rørende, morsomt og vedkommende.

Hundemanuskripterne rummer et skønt nærvær og er også ideelle at læse højt for både hunde og mennesker i alle aldre. Sproget er finurligt og logrer med halen, så man bliver både glad og eftertænksom

Jeg giver hunden en ekstra luftetur i dag!