Nåde af Linn Ullmann

Oprettet: 11.08.2003 - 08:00

Bog: "Nåde" af Linn Ullmann

Da Johan Sletten har fået at vide, at han lider af en dødelig sygdom, giver det ham og hans kone anledning til dybt alvorlige overvejelser om liv, død og dødshjælp

Linn Ullmann
2004

Hvad er nåde? For Johan Sletten er det hans anden kone Mai, som han har levet sammen med i mange år.

"Ikke en dag med hende har han uden at føle taknemmelighed". Johan mødte den 17 år yngre Maj efter et langt ulykkeligt ægteskab med Alice.

Da Johan efter 40 år som kulturjournalist netop er gået på pension, får han konstateret kræft. Den unge læge siger, at han havde håbet på lidt andre resultater, men betegner situationen som alarmerende. Johan fremprovokerer herefter et svar om forventet levetid - ½ år. Johans første tanke er "min kone hjælper mig med det her, Mai hjælper mig".

Johan vil have Mai til at love at hjælpe ham med at dø, når han selv ikke vil leve mere. Mai, der er børnelæge, vægrer sig i første omgang, og hun henviser til alt det, som Den norske Lægeforening står for. Men senere giver hun ham sit løfte. Johan er meget bange for at miste kontrol og værdighed, så derfor skal Mai give ham en sprøjte "når tiden er inde".

Men hvornår er den det? Da tidspunktet nærmer sig, ændrer perspektivet sig for både Mai og ham selv. For den døende er tiden måske en helt anden. Johan erkender, at livet blot er noget forbigående, mens døden er den kroniske tilstand, der følger efter. Det haster vel ikke så meget?

Mens Johan kæmper med kræften, der viser sig ved en væskende byld på kinden, tænker han tilbage på personerne i sit liv. Forældrene og den nu voksne søn, Andreas, som han ikke har snakket med i 8 år. Han oplever en forfærdende ensomhed. Han er afskrevet, ingen venter noget af ham, man afventer blot hans død.

Bogen er ikke et indlæg for eller mod dødshjælp, forfatteren tager ikke stilling, hun registrerer blot. Det gør, at bogen kommer til at virke ekstra stærkt. Den afslører, hvordan Mai og Johan kommer helt ud af takt med hinanden, "da tiden er inde".

"Nåde" er Linn Ullmanns tredje roman, og man genkender den minimalistiske måde at fortælle på. Jeg vil stærkt anbefale bogen og samtidig advare mod at læse den på et tidspunkt, hvor man er alt for hudløs på sjælen.

Oversat af Annelise Ebbe. Lindhardt og Ringhof, 2003. 158 sider. Kr. 199,-