Mordet på imamen af Paul Smith

Oprettet: 17.03.2008 - 13:07

Bog: "Mordet på imamen" af Paul Smith

Krimi, hvor parret Jan Åkesson og Helena Maria Cirio efterforsker mord på imamer i Göteborg, Århus og Oslo

Originaludgave: 2008

Paul Smith
Hovedland

Højaktuel politisk og filosofisk krimi med afsæt i terrorangrebet af 11. september og Muhammed-tegningerne.

I Halland, dybt inde i de svenske skove, myrdes særlingen Wahid Abu Svensson med tilnavnet ”Imamen”. Wahid var tidligere alkoholiker, men er nu tørlagt og konverteret til islam. Mistanken falder øjeblikkelig på en nærtboende nynazist K.G., og sagen synes oplagt. Egentlig venter man bare på en tilståelse, men politiet i skikkelse af makkerparret Windèn og Ayan Muhammed Burhan kommer alligevel ikke rigtig nogen vegne.

Kort efter myrdes en - så at sige - rigtig imam i Århus, og det danske politi sætter med baggrund i de famøse Muhammed tegninger alle sejl til i opklaringen. Da der på begge gerningssteder findes to af disse tegninger, er det nærliggende at forbinde de to mord, og den tidligere kriminalopdager Jan Åkesson, som i øvrigt bor i samme område som den myrdede svensker, sættes på sagen som konsulent. Sammen med sin kæreste Helena rejser han til Århus for at prøve at finde en forbindelse og dermed en ledetråd til morderen. Kort efter myrdes endnu en imam, denne gang i Oslo.

Jan Åkesson og Helena Maria Cirio stødte man på første gang i forfatterens første roman, den såkaldte dokumentarroman ”Opklaringen af et meget omtalt mord”, og selvom ”Mordet på Imanen” i endnu højere grad er fiktion, har de to bøger mange lighedspunkter.

Romanen er hurtig læst, og selvom den i og for sig er ganske spændende, og plottet holder fint, fænger den ikke rigtig. Personerne bliver aldrig rigtig levende og vedkommende, og almindelige romantekniske ting er så at sige ikke eksisterende. Det, der gør bogen interessant og til mere end bare en døgnflue, er forfatterens mange indflettede filosofiske udredninger, omtaler af historiske og samfundsrelaterede emner, f.eks. hans teori om baggrunden for krigen i Irak og en grundig beskrivelse af de forskellige modsatrettede retninger inden for islam.
Det hele virker alt sammen meget veldokumenteret, men som roman fungerer bogen ikke.

Anbefales dog alligevel og især nu med den fornyede opblussen af balladen om Muhammed tegningerne.

Paul Smith er journalist og er både cand. mag. i historie og filosofi. Han er, ud over at være forfatter, kendt som bl.a. spindoktor for Jacob Haugaard.

Forlaget Hovedland, 2008. 256 sider.