Mia af Malene Ravn

Oprettet: 22.06.2016 - 07:02

Bog: "Mia" af Malene Ravn

Mia har siden barndommen forsøgt at beskytte sin storesøster. Da søsterens voldelige kæreste igen slår hende, tager Mia sin søster med hjem for bedre at kunne passe på hende.

Malene Ravn

En lille perle af en roman om livet på kanten af tilværelsen. Ny dansk litteratur, når det er bedst.

Malene Ravns lille roman byder på en stor læseoplevelse og er en af den slags romaner, man ikke kan lægge fra sig, når man først er startet. Det er en intens og dyster historie om barndommens bagage, der trækker tråde til voksenlivet, om ansvar og livet på kanten af tilværelsen. Romanen har det hele: spænding, uhygge, kærlighed og socialrealisme af den hjertegribende slags. Det er ny dansk litteratur, når det er bedst.

Mia bor alene i sit barndomshjem på landet. Hun har et job, men foretrækker ensomheden med sine dyr som eneste selskab. Dyrlægen Malthe kommer forbi i ny og næ for at tilse Mias dyr men måske i lige så høj grad for at komme lidt tættere på Mia. En dag spørger han, om hun kan tage en tyr ind, som ellers skal aflives og pludselig har Mia en tyr gående ude på marken. Tyren kommer til at spille en afgørende rolle i det, der snart skal udvikle sig til et skæbnesvangert trekantsdrama.

Mias eneste relation er storesøsteren Seline, som hun siden barndommen har passet på. Mens Mia altid har foretrukket ensomheden og at krybe i skjul, har Seline brugt sit udseende og sin væremåde til at tiltrække mindre heldige eksistenser af det modsatte køn. To søstre, så forskellige af sind og alligevel tæt forbundne. Morens død under Mias fødsel har plaget Mia med skyldfølelser hele livet og søstrenes barndom har været præget af en alkoholiseret far, som har svigtet eller ikke magtet sit ansvar som forælder.

Da Seline endnu engang er blevet banket af kæresten Jacob, får Mia hende installeret i barndomshjemmet for at kunne tage sig af hende og skjule hende for Jacob. Men der går ikke længe, før han dukker op for at få fat i Seline. Mia må gribe til drastiske midler, hvilket sætter en dominoeffekt af voldsomme begivenheder i gang.

Malene Ravns sprog er ligetil og præcist, men da læseren hele tiden kun bevæger sig i Mias syns- og tankefelt, åbner det op for en masse ubekendte, der står tilbage. Handlingsforløbet er komprimeret og der står hverken et ord for meget eller for lidt. Romanens temposkifte mellem fortid og nutid er gennemført, handlingsforløbet tager flere uventede drejninger og realismen er til at tage at føle på.

Jeg er rystet og dybt berørt efter at have læst denne lille roman med meget på hjerte. Wow siger jeg bare!