Mesterlære: en livsfortælling af Peter Bastian

Oprettet: 03.02.2012 - 14:29

Bog: "Mesterlære" af Peter Bastian

Peter Bastian (f. 1943) fortæller om sin opvækst, livserfaringer, oplevelser med musik og overvejelser over livet

Peter Bastian
Gyldendal, Vartov

Vi mindes Peter Bastian, som satte mange spor, også i faglitteraturen.

Vil du lære om livet af en mester, så fordyb dig i Peter Bastians musiske og begavede univers. Det er ikke farligt, men man kan godt risikere at være blevet lidt klogere efter endt læsning.

Bogen ’Mesterlære’ er baseret på ti foredrag, som Peter Bastian holdt på Vartov i 2010. Foredragene er såkaldte ”Mands Minde foredrag”, som er bygget på traditionen fra Grundtvig. Store personligheder  fortæller deres  livshistorie, samt knytter bånd mellem deres egen fortælling og den store livsfortælling. Og en af disse personligheder er altså Peter Bastian.

’Mesterlære’ tager afsæt i Peter Bastians liv, helt tilbage fra de hollandske rødder. Vi hører om farfaderen bag hans plov og om faderen, som trodser sin landmandsbaggrund, finder sammen med Peters mor og begge bliver de - i en forholdsvis høj alder -operasangere. Sammen får de Peter og hans søskende, og vi følger Peter på hans rejse gennem livet, en rejse som tydeligvis har en determineret retning – mod den unikke musik! Der er dog også plads til andet i livet, som feks. kærligheden til det andet køn og senere en enorm kærlighed til børn og børnebørn.

Der er ingen tvivl om at Peter Bastian har en yderst begavet og musikalsk baggrund. Han er også vokset op med modet til at turde gå en anden vej end den umiddelbart normale, og hans kærlighed og forståelse for musikken og fysikken stråler ud af bogens sider.
Peter Bastian har stor respekt for ”mesterlæren” i lærer/elev forholdet, den vertikale læren til forskel fra den horisontale, og det giver mening for mig! For selvfølgelig skal der være et naturligt hierarki mellem læreren og eleven, hvor læreren er ”mesteren” den der har en lære at give videre til sin elev, og dette forhold skal man respektere og ikke forsøge at glatte ud og lave horisontal.

Under læsningen kan jeg ikke undgå at blive lidt intimideret af Peter Bastian, således at jeg bøjer mig i støvet for en mand, som er lysår mere begavet og reflekterende end jeg selv er.  Derfor må jeg nok også indrømme, at de passager i bogen der umiddelbart keder mig, simpelthen er de passager som jeg ikke forstår til fulde.

Derfor vil jeg give bogen mine varmeste anbefalinger, både til læsere der er interesserede i bevidsthedens dybere lag, i musikken og fysikken, men også til enhver der har lyst til at stifte bekendtskab med et stort intellekt og en person med en smittende begejstring for livet.

Peter Bastian er musiker og spiller klassisk fagot. Desuden er han uddannet indenfor teoretisk fysik. Han er kendt fra diverse tv-udsendelser og radioprogrammer, og for sin formidable formidling af musik.

'Mesterlære' blev debatteret i Fagbogklubben februar 2012