Livlægens besøg af Per Olov Enquist

Oprettet: 01.08.2000 - 08:00

Bog: "Livlægens besøg" af Per Olov Enquist

Romanbiografi om Johann Friedrich Struensee (1737-1772), der den 5 april 1768 tiltrådte som livlæge for den mishandlede og sindssyge Christian den 7, fik enorm magt, indførte vidtrækkende reformer,

Per Olov Enquist
2001
Samleren

"Livlægens besøg" er romanen om den tyske læge Struense, der som livlæge og fortrolig for den sindssyge konge Christian VII befinder sig i og udnytter det magtens tomrum, situationen omkring den uduelige enevoldskonge skaber.

Struense, der er optaget af de franske filosoffers oplysningsideer, opnår hurtigt uindskrænket magt, som han udnytter til at udstede dekreter for at revolutionere Danmark, f.eks. afskaffelse af tortur og indførelse af trykkefrihed.

Han er en naiv fantast, da han hverken har den almindelige befolkning, det intrigante hof eller magteliten bag sig.
Han er forud for sin tid og knuses ironisk nok - ikke på grund af de mange nye ideer, men på grund af kærlighedsforholdet til Christian VII's unge dronning, Caroline Mathilde. Hun udvikler sig, ikke mindst gennem forholdet til Struense, fra at være et ensomt forvirret pigebarn uden særlige karakteregenskaber til en frygtløs kvinde med egne ideer.
Intrigemagerne med enkedronning Juliane Marie og Guldberg i spidsen bringer Struense til fald og udfylder selv magtens tomrum. Struenses tid er forbi og reformerne ophæves - for en tid.

Det er en meget fascinerende roman om Struense og hans tid. Struense skildres som intellektuel idealist uden kontakt med det samfund, der omgiver ham, stødende alle venner og forbundsfæller fra sig, bjergtaget af den unge dronning, der opnår magt via sex og kærlighed. Kongen, som man får frygtelig ondt af, er en forvirret og syg sjæl, opdraget med tortur og mishandling af magtliderlige embedsmænd. Det er det rene galehus, men hvilket galehus!

Samleren. 2000. 354 sider.

BogWeb - 1. august 2000