Lejlighedssange af Stine Pilgaard

Oprettet: 21.07.2015 - 15:07

Bog: "Lejlighedssange" af Stine Pilgaard

Lejlighedssange er et netværk af fortællinger om en gruppe mennesker, der er bundet sammen af andelskronen, arbejdsweekender, gårdfester og internetproblemer.

Stine Pilgaard
2015
Samleren
"Et liv uden fester er som en landevej uden kroer", siger moderen. Læs romanen sammen med dine venner og din familie. Den er særdeles velegnet til oplæsning og fælleslæsning.

Med fynd og klem debuterede Stine Pilgaard i 2012 med romanen "Min mor siger". Hun modtog fuldt fortjent debutantprisen Bodil og Jørgen Munch-Christensens Kulturlegat. Kunsterne fortsætter i denne svære toer. Her er rammen sat i en andelsforening, hvor vores hovedperson netop er flyttet ind sammen med sin kæreste. Hun kommer tæt på beboerne i nabolejlighederne blandt andet fordi hun er dygtig til at skrive festsange.

Romanen er delt op i 12 kapitler, som hver indledes med en horoskoptekst og en tekst, hvis overskrift begynder med "Sang om....". Det kan f.eks være "Sang om hygge" eller "Sang om vandfald". I de mellemliggende kapitler fortæller hun historier om ejendommens beboere. De mødes ved gårdfester, beboermøder og arbejdsweekender og følger med i hinandens liv nærmest som en stor familie.

"En familie er ligesom nytårsaften, siger min mor og sætter farten op; den bliver aldrig helt, som man havde håbet". Citatet i indledningen er også et moderens slagfærdige punchlines, og faktisk er disse sætninger et godt eksempel på stil og tone i romanen. Kæk, morsom og slagfærdig er hun den unge fortæller. Vi hører f.eks om kirurgen Elisabeth,  det gamle lesbiske par mormor og Ruth, det gravide par Louise og Lasse, sagaforskeren Lisa, hendes mand Thomas og deres datter Gudrun.

Der er en solid litterær balast i denne lille roman, og egentlig tænker jeg, at den vil egne sig rigtig godt til oplæsning i en familie. Der er noget at grine af for både unge og gamle voksne og store børn. Romanen kan sagtens tåle at blive læst i brudstykker som noveller.