Køresvenden af Selma Lagerlöf

Oprettet: 05.12.2011 - 14:27

Bog: "Køresvenden" af Selma Lagerlöf

Allegorisk fortælling, der med udgangspunkt i folketroens forestilling om Dødens køresvend fortæller en historie om død, skyld, soning og forløsning i slumsøsteren Edits engagement i drukkenbolten

Selma Lagerlöf
Anne Marie Bjerg

Gotisk spøgelseshistorie af Selma Lagerlöf om døden, nåde og næstekærlighed.

Det er nytårsnat og slumsøster Edit ligger på sit dødsleje. Hun beder en søster tilkalde David Holm, så hun kan nå at tale med ham en sidste gang og dø med sjælefred. Men han afviser hendes bøn, da han er en værre drukkenbolt og hustyran, som foretrækker at tilbringe nytårsnat i drikkelag på kirkegården.

Originaludgaven på svensk af 'Køresvenden' udkom i 1912 og blev sidenhen filmatiseret i 1921. Romanen har nu fået et mere nutidigt sprog, så alle kan være med.

På kirkegården underholder David Holm med en spøgelseshistorie om køresvenden, som kommer nytårsnat i sin hestevogn og samler det sidste menneske op, som dør når klokken slår tolv. Vedkommende må så overtage opgaven som køresvend i dødens vogn det kommende år. Alle griner de og slår historien hen i spøg. Da selskabet erfarer, at David har afvist at gå til slumsøsterens dødsleje, ryger de i slagsmål og David ender med at ligge dødeligt såret alene tilbage på kirkegården. Da klokken slår tolv høres en ubeskrivelig uhyggelig knirken som af en gammel hestevogn.  Køresvenden og hans vogn er på vej efter David.

Genren tilnærmer sig en blanding af en gotisk roman og et eventyr. Der er en alvidende fortæller, som giver indtryk af, at læseren får fortalt historien som ethvert godt eventyr. Stemningen er lidt uhyggelig og især nysgerrigheden næres i den første halvdel af historien. Desværre bliver historien for langtrukken i anden halvdel, hvor David må tage opgaven på sig som køresvend og køre rundt til alle de mennesker, han i sit jordiske liv har gjort ondt. Læseren har for længst gættet det videre handlingsforløb. Moralen er fin og handlingen er dejligt symbolistisk, men det bliver i længden for ”Morten Korchsk”. Den ville have stået skarpere med en afkortning af sideantallet.

Alt i alt en dejlig anderledes læseoplevelse med eventyrlige undertoner og tematikker, som især her op til jul synes at passe til lejligheden. Den vil også egne sig fint til højtlæsning.

Selma Lagerlöf vandt nobelprisen i litteratur som den første kvinde og har et betydeligt forfatterskab bag sig, hvoraf 'Køresvenden' regnes for et af hendes mere dystre værker.