Kimæren af Christian Reslow

Oprettet: 04.02.2013 - 19:09

Bog: "Kimæren" af Christian Reslow

En kimære indtager en lille amerikansk by og går i gang med at fortære beboernes sjæle og kroppe; Sheriffen og hans mænd forsøger at tage kampen op mod det farlige væsen, og det bliver et barskt og

Christian Reslow
Valeta

Suveræn action/thriller/splatter/horror-roman fra danske Christian Reslow

Der er noget helt galt i den lille by Rowley. To betjente bliver sendt ud til en lokal landmand, hvis kvæg er blevet parteret og dræbt på marken. Før de kommer så langt, bliver de dog involveret i en ulykke, hvor en alvorligt såret kvinde må bringes i sikkerhed. Samtidig rammer en række alarmkald centralen – alle fra Rowley. Nogen beretter om et vildt dyr, andre skriger bare på hjælp.

Sherif Leis beslutter sig for at undersøge sagen nærmere med en gruppe betjente, før han sender bud efter kavaleriet. Men Rowley ligner en krigszone. Lig og kropsdele ligger spredt ud over hovedgaden, som er tom for levende væsener – undtagen ét – og det går hurtigt op for Leis og hans folk, at de langt fra er nok til at stoppe, hvad der foregår.

Christian Reslow fortæller i et hæsblæsende tempo, som river læseren med sig fra første side. Vi præsenteres hurtigt for Kimæren, men for bogens hovedpersoner går der længere tid, før de finder ud af, hvad de er oppe imod. En kimære, forklarer Reslow, er et individ, der består af celler fra flere forskellige arter. Kimæren er ikke som sådan blodtørstig, den søger blot føde for at udvikle sig, og desværre for Rowleys beboere har den opdaget, at mennesker er en kilde til helt nye bevidstheder og former.

Historien fyldt med action – og splat – og det er ment i ordets allerbedste betydning. Ikke mange danske forfattere tør kaste sig ud i den slags lemlæstelser, som Reslow smider om sig med her i “Kimæren”, og det er måske meget heldigt for min nattesøvn. For Reslow formår virkelig at skabe de mest sindssyge billeder i læserens hoved.

“Kimæren” er sin helt egen historie, men skal jeg sammenligne den med andet, må det blive en blanding af Dean Koontz “Skygger” (fra dengang han skrev forrygende) møder Stephen KingsDesperation” med et lille stænk “The Crazies” ind over.

Forsiden er lavet af Martin Zauner, og det er lykkes for ham at skabe en foruroligende atmosfære, før man overhovedet åbner bogen. Den ildevarslende fornemmelse holder hele bogen igennem, så jeg kan kun sige: Læs den!

Også omtalt på Gyseren.dk
Besøg Christian Reslows hjemmeside