Karl Ove Knausgård: Min kamp I

Oprettet: 23.08.2010 - 11:56

Bog: "Min kamp 1. bog" af Karl Ove Knausgård

Selvbiografisk roman med nærgående beskrivelse af at vokse op og blive til i en sammensat verden med udgangspunkt i faderens død og hovedpersonens selvrealisering som forfatter

Karl Ove Knausgård
Sara Koch

Lad det være sagt  med det samme: Et mesterværk synes jeg ikke, at Min kamp er. Dertil er det for blandet en landhandel, hvor jeg ikke altid forstår, hvorfor nogle af de mere essayagtige afsnit overhovedet skal være med i bogen. Når det så er sagt er bogen et imponerende værk, der viser en følsom men alligevel på mange måder usentimental kunstner, der ikke er bange for at vise sine egne og store følelsesmæssige dilemmaer. Flere steder i bogen har han nogle klare og meget selvudleverende betragtninger, som må have krævet overvindelse at skrive til en offentlighed - og som også kan være næsten pinefulde at læse, fordi de rammer lige i hjertekulen. I det hele taget er Knausgård god til at formidle sin smerte, så den også kan føles og til tider genkendes.
Der bliver i den grad taget af hovedstolen i Min kamp - og så er det endda kun første bind af seks! Hvad de fem næste bringer, er jeg da spændt på. Jeg er med og læser helt sikkert bind 2, selv om jeg har fået pillet en del af min mytologisering af bogen ud efter at have læst første bind.
Min kamp er en fantastisk fremragende bog, når den er god.  Men jeg synes til gengæld at Knausgård har sat sig mellem for mange stole med både roman, selvbiografi og essays til at det bliver til ét helt værk, og at der til tider væves unødigt meget.Men absolut værd at læse - og til anbefaling herfra!

Fra Bogbrokken