Kafka på stranden af Haruki Murakami

Oprettet: 04.06.2007 - 12:06

Bog: "Kafka på stranden" af Haruki Murakami

I nutidens Japan forenes to skæbner tilfældigt: den unge Kafka Tamura, en intellektuel, der føler sig hjemme i et bibliotek og den gamle Nakata, en analfabet, der elsker naturen og kan tale med kat

Haruki Murakami
Mette Holm
Århus : Klim

Murakami gør det igen! "Kafka på stranden" er en vidunderlig magisk roman om livet, kærligheden og døden.

Og med en hovedperson, der er "cool som en agurk og gådefuld som Kafka"! "På min femtenårs fødselsdag stikker jeg af hjemmefra og drager til en fjern, fremmed by, hvor jeg søger tilflugt i et lille bibliotek".

Sådan starter Haruki Murakamis roman om Kafka Tamuras sælsomme rejse. "Kafka på stranden" er en stor kompleks historie om livet og døden, tomheden og angsten, om køn, seksualitet og identitet, om kærlighed, indsigt og håb - og om biblioteker og musik!

Haruki Murakami er en fortæller af andersensk format. Læseren hvirvles ind i en på én gang fortryllende poetisk og mørk, brutal verden. Handlingstrådene væves let og elegant ind imellem hinanden. Og persongalleriet! Hvor man dog - efter endt læsning - savner alle de kære, kloge, følsomme, skæve og skøre figurer: Kafka Tamura - drengen der skal udfordre sin skæbne, hans ven - den gammelkloge Oshima, den elskelige gamle mand Nakata der nok er tilbagestående på nogle punkter men mere klog på livet end de fleste, Hoshino - den unge chauffør der kommer ud på sit livs rejse, den smukke og mystiske fru Saeki og den unge pige Sakura. For slet ikke at snakke om de mange kloge katte, der befolker bogen!

Haruki Murakami formår at skrive spændende og let om store, vanskelige emner. Og han kan skrive om kærlighed og ensomhed, så det giver et sug i maven. "Kafka på stranden" er et fantastisk og magisk hurlumhejhus af fascinerende og mærkelige historier. Murakami kan det der - i grunden lidt på samme måde som hans landsmand, filmmageren Hayao Miyazaki.

Romanen er måske lige knap så formfuldendt som hovedværket "Trækopfuglens krønike". Til gengæld er den lidt strammere i kompositionen og har et mere enkelt plot. Under alle omstændigheder byder den på elementært spændende og tankevækkende læsning. Så glæd dig til at opleve livet som en forrygende langdistancerutschebane, som Hoshino udtrykker det! God fornøjelse!