Kærlighed for voksne af Anna Ekberg

Oprettet: 09.05.2017 - 14:58

Bog: "Kærlighed for voksne " af Anna Ekberg

Ud ad til ser det ud til at Christian og Leonora har det helt perfekte liv og ægteskab. Det er også hvad Leonora tror, men det er kun lige indtil hun opdager, at han har en affære.

Anna Ekberg
Politikens Forlag

Psykologisk spændingsroman om at kæmpe for dem man elsker og for sit eget gode liv.

Christian og Leonora lever det gode liv i villaen ved Vejle Fjord. Christian har et byggefirma sammen med sin bror, mens Leonora, der er violinist, bruger det meste af sin tid på at løbe. Leonora har gået hjemme og passet deres søn Johan, der har haft livstruende meningitis. Nu er han 18 år og erklæret rask efter en dyr behandling på en privatklinik i Canada, men Christian har måttet foretage diverse kursmanipulationer i firmaet for at skaffe pengene. Forløbet har været opslidende, og Christian føler ikke, der er mere gnist tilbage i ægteskabet. Nu har han indledt et forhold til den unge Zenia. Det har Leonora imidlertid ikke tænkt sig at finde sig i, og hun indleder sig egen krig mod Christian og elskerinden. Christian føler sig mere og mere presset og kaster sig ud i desperate handlinger.

Historien om Christian og Leonora fortælles af den gamle politimand Holger til datteren Josefine. Holger efterforskede i sin tid en uhyggelig sag om en kvindelig kondiløber, der blev dræbt af en flugtbilist. Det er en sag, der har naget Holger siden, og som han aldrig har kunnet slippe, fordi han føler, at han hele tiden var et skridt bag efter. Rammefortællingen bliver også Holgers egen historie om, hvordan han mødte og giftede sig med Karen. Svigerfaren kom aldrig til at synes om Holger, for han ønskede en landmand, der kunne overtage gården og ikke en strisser. Holger og Karen får døtrene Isabella og Josefine. Begge piger er oprørske og kunstneriske, og Holger er overbevist om, at de ville have søgt ind ved politiet, hvis han havde fået sin vilje, og de var kommet til at hedde Henriette og Dorthe.

Romanen stiller mange spørgsmål. Hvor langt skal man gå for at hjælpe sit barn, skal man om nødvendigt begå kriminalitet og er knoglemarv at sammenligne med moderlig omsorg? I det opslidende forløb, bliver Christian beskrevet som vattet og forfængelig, mens Leonora beskrives som psykopatisk, iskold og beregnende.

Vi følger på skift Holgers fortælling og historien om Christian og Leonora, som Holger tror, at den har udspillet sig. Det er der kommet en meget spændende og meget overraskende historie ud af. Det at lade historien fortælle sig selv i Holgers historie, er et virkelig godt greb. Det er ikke ligefrem en realistisk historie, men bogen er spændende og skruet godt sammen, og ind imellem er den også ganske morsom.

Makkerparret Anders Rønnow Klarlund og Jacob Weinreichs er også kendt som A. J. Kazinski, når de skriver om gidselforhandler Niels Bentzon. ’Kærlighed for voksne’ er deres anden bog under pseudonymet Anna Ekberg, efter debuten med Den hemmelige kvinde i 2016. Det er ikke noget nyt, at forfattere ændrer køn i pseudonymer, man kan jo bare tænke på Karen Blixen og J.K. Rowling, men lidt pudsigt er det, at to danske mænd tager navn efter en svensk kvinde. Det bliver spændende at se, hvilken spektakulær sag, ”hun” kaster sig over næste gang.