Jordens søjler af Ken Follett

Oprettet: 02.01.2008 - 12:06

Bog: "Jordens søjler" af Ken Follett

Bygningen af en katedral i Kingsbridge i 1100-tallets kaotiske England danner ramme om skildringen af en lang række af tidens mennesketyper, de spændende historiske begivenheder, samfunds- og klost

Ken Follett
2001
Cicero

Er man til drama og intriger er ”Jordens søjler” et særdeles godt bud. Romanen foregår i Englands middelalder og byder på levende skildringer af en lang række af datidens mennesketyper.

Anbefalet af bibliotekar Louise Westermann Mathisen, Tørring Bibliotek

Denne dejlige fortælling foregår i 1100-tallets Kingsbridge, og i centrum for de mange intriger og handlingstråde står opbygningen af en katedral. Man bliver præsenteret for et kaotisk England med at væld af magtkampe, spændende historiske begivenheder, og som bonusoplysninger lærer man også en del om kirkearkitektur og byggeteknik. Blandt mange personer møder vi Tom Bygmester og hans familie, hvis dagligdag er præget af særdeles hårde vilkår.

Romanen er farvelagt med den brede pensel, og personskildringerne er meget sanselige. Vi får næsten hele paletten af følelser præsenteret, historien er fyldt med kærlighed, hævn, had, forræderi, ja endda fromhed.

Follett forstår virkelig med sine præcise beskrivelser at gøre de mange personer nærværende og vedkommende, det er simpelthen mesterligt skrevet. Og så er der som nævnt drama og underholdning for alle pengene, hvor de gode er gode, og de onde er særdeles onde. Simpelthen en rigtig ”røverhistorie” – men en god en af slagsen.

Det er en roman, der er lige til at gå til, så selvom man må definere den som hørende under kategorien murstensroman med sine 779 sider, er det altså en historie, der sluges ganske hurtigt. Det er ikke nødvendigt med det store forhåndskendskab til det historiske. Follett fører læseren sikkert igennem romanens politiske intriger og det komplekse og kaotiske magtspil mellem kirke og konge.

”Jordens søjler” er vel nok Folletts mest kendte roman og har efterhånden på det nærmeste klassikerstatus. Den hører ikke til Folletts vanlige skrivetradition, der normalt er forankret i den mere klassiske spændingsgenre.

Det gør den bestemt ikke mindre velskrevet; den er til alle tider en anbefalelsesværdig bog – en rigtig god og dejlig læseoplevelse.

Follett, Ken: Jordens søjler. Oversat fra engelsk af Alis Friis Caspersen efter 'Pillars of the earth' ; illustrationer: Achim Kiel og Thomas Przygodda. Cicero, 2007. 779 sider

Lån bogen på Bibliotek.dk eller Køb bogen

Blogindlæg: Ny skønlitteratur - januar 2016

04.01.2016 - 11:55 - Marit

Godt nytår til alle min læsere. Jeg håber alle er kommet godt gennem julen – måske ovenikøbet med tilfredsstillende hårde pakker under juletræet.

Tema: Lyrik går tæt på det menneskelige

01.01.2016 - 08:44 - Thomas Vang Glud

Med sine korte associationsrækker og intense billedrigdom spejler lyrikken den udfordring, det er at være menneske. Dens væsen ligner det menneskelige.

Artikel: Årets bedste bøger 2015

14.12.2015 - 13:18 - Astrid Bjørnskov Thorhauge

Litteratursidens anmeldere har udvalgt årets bedste læseoplevelser – læs eller genlæs anmeldernes favoritter fra 2015.

Blogindlæg: Vil du være med i en lyrikklub?

14.12.2015 - 14:15 - Jørgen Dissing Nørgaard

Hvis vi nu pønser på at lave en ny lyrik-læseklub og regner med at en række af DKs fremmeste lyrikere vil deltage i debatten om deres egne værker -  har du så også lyst til at være med?

Artikel: Top 10-liste. Nyere kærlighedsromaner

22.01.2014 - 12:06 - Óluva Isaksen

Læs bibliotekar og listeredaktør Óluva Isaksens personlige top-10 liste over nyere kærlighedsromaner.

Artikel: Anmeld en bog

13.11.2013 - 11:28 - Michael Linde Larsen