Jordens søjler af Ken Follett

Oprettet: 02.01.2008 - 13:06

Bog: "Jordens søjler" af Ken Follett

Bygningen af en katedral i Kingsbridge i 1100-tallets kaotiske England danner ramme om skildringen af en lang række af tidens mennesketyper, de spændende historiske begivenheder, samfunds- og klost

Ken Follett
2001
Cicero

Er man til drama og intriger er ”Jordens søjler” et særdeles godt bud. Romanen foregår i Englands middelalder og byder på levende skildringer af en lang række af datidens mennesketyper.

Anbefalet af bibliotekar Louise Westermann Mathisen, Tørring Bibliotek

Denne dejlige fortælling foregår i 1100-tallets Kingsbridge, og i centrum for de mange intriger og handlingstråde står opbygningen af en katedral. Man bliver præsenteret for et kaotisk England med at væld af magtkampe, spændende historiske begivenheder, og som bonusoplysninger lærer man også en del om kirkearkitektur og byggeteknik. Blandt mange personer møder vi Tom Bygmester og hans familie, hvis dagligdag er præget af særdeles hårde vilkår.

Romanen er farvelagt med den brede pensel, og personskildringerne er meget sanselige. Vi får næsten hele paletten af følelser præsenteret, historien er fyldt med kærlighed, hævn, had, forræderi, ja endda fromhed.

Follett forstår virkelig med sine præcise beskrivelser at gøre de mange personer nærværende og vedkommende, det er simpelthen mesterligt skrevet. Og så er der som nævnt drama og underholdning for alle pengene, hvor de gode er gode, og de onde er særdeles onde. Simpelthen en rigtig ”røverhistorie” – men en god en af slagsen.

Det er en roman, der er lige til at gå til, så selvom man må definere den som hørende under kategorien murstensroman med sine 779 sider, er det altså en historie, der sluges ganske hurtigt. Det er ikke nødvendigt med det store forhåndskendskab til det historiske. Follett fører læseren sikkert igennem romanens politiske intriger og det komplekse og kaotiske magtspil mellem kirke og konge.

”Jordens søjler” er vel nok Folletts mest kendte roman og har efterhånden på det nærmeste klassikerstatus. Den hører ikke til Folletts vanlige skrivetradition, der normalt er forankret i den mere klassiske spændingsgenre.

Det gør den bestemt ikke mindre velskrevet; den er til alle tider en anbefalelsesværdig bog – en rigtig god og dejlig læseoplevelse.

Follett, Ken: Jordens søjler. Oversat fra engelsk af Alis Friis Caspersen efter 'Pillars of the earth' ; illustrationer: Achim Kiel og Thomas Przygodda. Cicero, 2007. 779 sider

Lån bogen på Bibliotek.dk eller Køb bogen

Blogindlæg: Hjertets alfabet

17.08.2016 - 07:03 - Lise Vandborg

Bang, Barnes og Baudelaire. Drop den alfabetiske vilkårlighed i bogreolen og sæt bøgerne efter deres åndelige slægtskab.

Artikel: Sensommerlæsning fra afrikanske himmelstrøg

08.08.2016 - 09:05 - Litteratursiden

Den afrikanske litteratur er begyndt at tage sin plads på verdenskortet, og du kan her få et overblik over, hvem du skal holde øje med.

Blogindlæg: Ny skønlitteratur - juli og august

09.07.2016 - 18:32 - Marit

Det er den stille tid i forlagsverdenen, men enkelte lækkerbidskener kan de dog byde på, fx argentinske César Aira, tysk-engelske W.G. Sebald og skotske Ali Smith.

Artikel: Put en klassiker i kufferten

11.07.2016 - 13:50 - Barbara Rugholm Hessellund

En klassiker er en bog som alle kender, men få har læst, sagde Mark Twain.

Tema: Essays

01.08.2016 - 10:51 - Anne Birgitte Hundahl

For rigtig mange er essayet en lidt ukendt størrelse, for hvad er et essay egentlig og er det noget alle kan læse?

Artikel: Seriøs sommerlæsning

30.06.2016 - 14:48 - Lise Vandborg

Hvorfor bruge ferien på letfordøjelige bøger? Læs i stedet syv af årets bedste danske romaner, som med eksistentiel tyngde dykker ned i moderskab, psykisk sygdom, erindring og historie.

Bogliste: Sommerens must-read

15.06.2016 - 09:13 - Barbara Rugholm Hessellund

Er der styr på hunden og avisen i sommerferien og flueben ved håndsprit og sammenklappelige tandbørster? Du  mangler bare lige at få styr på det allervigtigste: Ferielæsningen.

Blogindlæg: Ny skønlitteratur - juni 2016

03.06.2016 - 12:16 - Marit

Årets første sommermåned byder på lidt af hvert til hængekøjen eller stille regnvejrsdage ved brændeovnen - den danske sommer kan jo byde på hvad som helst.

Blogindlæg: Ny skønlitteratur - maj 2016

03.05.2016 - 11:04 - Marit

Velkommen til maj måneds bogproduktion. Ikke helt så overvældende som april, men det gør ikke så meget, for – trods vejret – er jeg langt bagud med min læsning.

Bogliste: Nye mødre i dansk litteratur

27.04.2016 - 08:31 - Barbara Rugholm Hessellund

Glem alt om ovnbagte moderkager, speltboller, tumlastik, og slikpolitik. Mødrene i litteraturen  har andet at tumle med, og i disse romaner er der ikke megen morskab.