Jeg finder dig altid

Oprettet: 28.07.2017 - 09:01

Bog: "Jeg finder dig altid" af Elsebeth Egholm

Rina kan ikke genkende ansigter. Hun er læge, men om natten lever hun et dobbelt liv.

Elsebeth Egholm
Politikens Forlag

Rina – kælenavn for Katarina – er en århusiansk læge midt i trediverne, som har haft en problematisk barndom med forældre, der er blevet skilt. Hun lider desuden af lidelsen, ansigtsblindhed, hvilket betyder hun ikke kan genkende ansigter. Op gennem sin ungdom har hun færdedes i de miljøer, der laver anonym street art. Rina er blevet så avanceret, at hun nu som voksen kombinerer sine færdigheder inden for street art med en fantastisk evne og lyst til klatring på høje bygninger, som hun så laver sine street art motiver på under navnet Private Eye.

En nat klatrer hun på Prismet – et spektakulært højhus nær ”Den gamle by” i Aarhus. Det bliver begyndelsen på en mareridtsperiode for Rina, for mens hun klatrer, styrter en ung man i døden fra taget af en bygning ved siden af Prismet.

Da Rina kommer hjem til sin lejlighed, bliver hun overfaldet af en knivbevæbnet mand. Ting begynder at ske, og hun ved, at nogen er efter hende.
Tingene tilspidser sig af forskellige årsager. Pludselig er Rina på flugt mistænkt for drab.

I lighed med Elsbeth Egholms bøger om journalisten Dicte Svendsen, foregår også denne bog i Aarhus, hvilket for mig er et ekstra plus, når man kender byen rimelig godt.

Læseren føres rundt i Aarhus og omkringliggende byer, hvor man præsenteres for mange forskelligartede og interessante miljøer.
Persongalleriet er ligeledes forskelligartet. Personerne er godt og realistisk karakteriseret. Hovedpersonen Rinas problematiske barndom, som især har sit udspring i en alvorlig hændelse, hun havde i seksårsalderen, har selvfølgelig præget hende, men hun har alligevel formået at uddanne sig til læge.
Bogens anden hovedperson er politiefterforskeren Helge Stanek. Han er dygtig, men han har også nogle medmenneskelige engagementer, som ikke er forenelige med jobbet som efterforsker.

Et krimidrama af dimensioner udspiller sig, hvor hændelser fra fortid og nutid fletter sig ind i hinanden, men samtidig lægger Elsebeth Egholm interessante temaer ind i handlingen, som forholdet mellem læge og patient, venskab, forholdet mellem søskende, forældresvigt, far/søn forholdet, kærlighed, hævn, hjemløse udlændinge, ”politimandssamvittighed” m.m.

Godt nok er er Rina læge, og hendes arbejde spiller også en rolle i bogen, men der er sandelig ikke noget ”lægeromansagtigt” over bogen, som er en virkelig spændende og gedigen krimi, som også indeholder stof til eftertanke.

Bogen slutter med en spændende cliffhanger, så derfor er det helt naturligt, at der kommer en bog nr. 2 med Rina.

Jeg glæder mig meget til at læse den kommende bog.

5 krimihjerter af 5

www.findalskrimiside.dk

Tilføj kommentar

Deltag i debatten.

• erikvestergaard...

søn, 06/08/2017 - 21:24

Jeg glæder mig meget til at læse den her nye serie af Elsebeth Egholm.

Pudsigt nok har jeg lige læst Den tålmodige snigskytte af Arturo Pérez Reverte, og jeg synes plottet ligner meget?

Men jeg har ikke hørt at der skulle være inspiratioin efter den?

Mon nogen ved noget?