I storbyens favn: Homo metropolis 1995-1999 af Nikoline Werdelin

Oprettet: 15.02.2001 - 09:00

Bog: "I storbyens favn" af Nikoline Werdelin

Tegneserie - 1990'ernes ægteskaber, alenepiger og -mænd, arbejdspladser, frustrationer, præstationsangst og sexproblemer m.m. spiddes med et ironisk vid, der rækker ind i det nye årtusinde.

Nikoline Werdelin
2001
Rosinante

Nikoline Werdelin kan noget, som ingen andre kan. Hun kan få mennesker, som kun har ligegyldighed tilovers for eller - hvad der er endnu værre - aversioner mod tegneserier, til at læse dem. Og til at blive ved med det år efter år. Hendes publikum er et helt andet segment end den almindelige tegneserielæser. For livsstilssegmenter er, sammen med en fotografisk hukommelse for detaljen, noget Nikoline Werdelin er ekspert i. Hvem andre end hun kan med den største selvfølgelighed tegne det livsstilssnobberi og begær efter - gennem trendy materielle ting - at opnå anerkendelse og social positur. Hun kan tegne en trend endnu før, man er blevet bevidst om, at den findes. Som fx når hun lader sine personer drikke "Café Latte" flere år, før vi andre opdager, at det er trendy! I "I storbyens favn - Homo Metropolis 1995-1999" er samlet et udvalg af de bedste "Homo Metropolis" striber. Og har du hang til Werdelin, men endnu kun har læst hendes striber gennem tiderne i Politiken og i Alt for Damerne, ja så har du her chancen for erhvervelse af den ultimative toiletlæsning. Det er, som om man kommer til at kende Nikoline Werdelins personer. De bliver til perifere bekendte i vennekredsen, hvis liv man lige får en "opdate" på. Som parret Hannah og Claus-Bo, der bliver skilt efter mange års kvindelig dominans i forholdet. Claus-Bo, der nøgen, øldrikkende og råbende finder sin indre mand frem på et Carl-Mar Møller kursus og siden forelsker sig i den unge Lisa. Den ambitiøse Fiona, der målrettet gennem ægteskab med den rige Paul, tager et par trin op ad den sociale rangstige. Vi møder også storbyens små eksistenser som f.eks. Pia, der ensomt i selskab med sin skildpadde visualiserer sit eget liv gennem ugebladene. Og Helmutsen, der bliver fyret fra banken efter livslang ansættelse. Det er dansk socialhistorie og sædeskildring, når det er bedst. Og der er ingen tvivl om, at Nikoline Werdelin også i litterære kredse nyder stor respekt netop for denne evne til præcis afspejling af dansk national kultur i alle dens afskygninger. Det er heldigt, at Werdelin også udnytter sit talent for koncist replikskifte på anden vis. Siden 1997 har hun markeret sig som dramatiker. Først skrev hun stykket "Liebhaverne", dernæst "Den blinde maler", hvormed hun også debuterede som instruktør. Men mens vi venter på flere teaterstykker fra Werdelins hånd, så kan vi tage et par fornøjelige timer med Hannah og hendes venner.

Rosinante, 2000. 344 sider.

BogWeb - 15. februar 2001
Lån bogen på