I skyggen af Sadd af Steen Langstrup...(et al.)

Oprettet: 13.02.2006 - 13:05

Bog: "I skyggen af Sadd" af

Fire forfattere og én historie er baggrunden for krimien i gangsterbossen Sadds skygge

2006
2 Feet Entertainment

Fire forfattere og én historie er baggrunden for en spændende og velskrevet krimi i gangsterbossen Sadds skygge

Steen Langstrup er initiativtageren til denne på flere måder spændende krimi. Han havde en løselig idé om et plot og inviterede herefter tre forfatterkollegaer til at være med i skriveprocessen. De tre andre forfattere er Sara Blædel, Gretelise Holm og Lars Kjædegaard, som hver især har gode kriminalromaner bag sig. Hver forfatter skriver ud fra sin persons synspunkt, og det er der blevet en rigtig god roman ud af.

Jimmy Sadd er gangsterboss, og selvom han ikke optræder som andet end et navn i bogen, er det ham, der er omdrejningspunkt for plottet. Han er en grim karl med masser af penge og ingen samvittighed, og de fire personer, som fortæller romanen, har hver deres forbindelse til Sadd.

Bruno er håndlanger for Sadd. Han sørger for at pengene bliver indkasseret, at varer bliver leveret, og at lig bliver skaffet af vejen. I første del af bogen hører vi om, hvordan han desperat forsøger at komme af med et lig, som Sadd ikke har bedt om at få ekspederet.

Anden del handler om Paul, en ganske almindelig dyrehandler som passer Jimmy Sadds fisk. Tredje del springer til en advokatfrue, som har psykiske problemer, og fjerde del fortæller historien om den prostituerede Victoria, der drømmer om at slippe ud og bort fra Byen.

De fire fortællinger har ikke umiddelbart det store med hinanden at gøre, men efterhånden som man læser, opdager man tråde til de andre fortællinger, og i slutningen sidder man med en veltilpas følelse af at være blevet godt og intelligent underholdt.

Her er tale om en velskrevet krimi, hvor man tydelig mærker de forskellige forfatterstemmer tale for personerne, men det er netop også idéen. Og det virker! For Victoria er ikke som Paul, der ikke er som fru Berg, der ikke er som Bruno. Samtidig holder fortællingen, og alle ender samles til sidst.

"I skyggen af Sadd" er en letlæst, underholdende og spændende krimi, som sagtens kan læses af andre end krimi-elskere.

2 Feet Entertainment, 2006. 208 sider. Kr 248,-