I en snæver vending af Mette Sø

Oprettet: 02.07.2012 - 11:05

Bog: "I en snæver vending" af Mette Sø

Betty er omkring 30, hun bor i København og lever af at sælge hjemmefabrikerede dametrusser på internettet - Da hendes mor dør sættes Bettys forhold til broderen Bastian på prøve, hun finder sin fa

Mette Sø
Republik

Betty sælger brugte underbukser, begraver sig i tv-serier og gemmer sig væk fra verden i et skab. Sjov, tragisk og underfundig historie om det liv, der leves i en snæver vending.

Den småneurotiske Betty bor alene og lever af at sælge brugte underbukser. Hun har simpelthen udviklet konceptet til et velfungerende ”baggårdsfirma” med egen hjemmeside, og oftest er trussernes ”serie-navne” inspireret af karakterer fra Bettys utallige amerikanske tv-serier. Betty er en skrøbelig eksistens, og når livet bliver for hårdt, kravler Betty ind i et skab, indtil hun kan tackle verden igen. Hendes eneste omgangskreds er broderen Bastian, moderen Evelyn og overboen Jasmin.

Egentlig er det ikke så underligt, at Betty ikke er helt psykisk stabil, da hendes forhold til moderen Elsebeth er temmelig forskruet. Men da Elsebeth pludselig dør, udløses en mindre krise mellem Betty og broderen Bastian. Bastian trækker sig væk fra Betty og lader hende stå alene med det praktiske, mens han selv plejer sin forelskelse i Bettys bedste og eneste veninde, Jasmin.

Men, men, men - så er det heldigt, at der er en ung og meget sød bedemand ved navn Rasmus, der melder sig på banen. Han viser sig at kunne mange andre ting end bare at begrave Bettys mor. Snart er Pandoras æske åben, og Betty får set livet og fortiden i øjnene.

Dette er en rigtig fin kvinderoman, som på forholdsvis lidt plads kommer omkring de helt store problematikker i livet. Betty lever et pseudoliv gennem sine tv-serier og sine koncepttrusser, og egentlig gemmer hun sig væk fra virkeligheden. Samtidig er Bettys psyke et klart resultat af moderens problemer, som hun har overført på datteren, og det er først, da Elsebeth dør, at Betty river sig løs og begynder at tage ansvar for sit eget liv.

Den lidt skæve kvindelige hovedrolle kender vi fra forfattere som bl.a. Helle Helle og Lone Hørslev, i hvis romaner der også er en underfundig humor i teksten. Mette Sø debuterede i 2010 med romanen ’Petit Petit’, som også havde en lidt skæv og atypisk kvindelig hovedfigur.