I denne stille nat af Mari Jungstedt

Oprettet: 21.04.2008 - 12:06

Bog: "I denne stille nat" af Mari Jungstedt

Krimi - I Visby myrdes først en alkoholiseret pressefotograf brutalt, derefter en 14-årig hestepige - Anders Knutas leder efter en sammenhæng mellem de to tilsyneladende vidt forskellige

Mari Jungstedt
Ellen Boen
People's Press

Kriminalkommissær Anders Knutas jagter endnu en gang en gal morder på Gotland i letbenet ’LäckbergLight’-krimi.

Den alkoholiserede fotograf, Henry Dahlström, vinder en stor sum penge på travbanen og bliver samme nat dræbt med en hammer. Alt tyder umiddelbart på et drankeropgør, men da den 14-årige ensomme hestepige, Fanny Jansson, kort tid efter forsvinder og senere findes myrdet, begynder man at ane en sammenhæng mellem de to drab.

Kriminalkommissær Anders Knutas forsøger at afdække den ulykkelige Fannys hemmeligheder og Dahlströms lyssky forretninger, mens en geskæftig Stockholmerjournalist, Johan Berg, i tide og utide dukker op på øen og presser den ret langsommelige efterforskning.

Men det er ikke den eneste grund til at Johan Berg besøger Gotland. Hans affære med den gifte Emma kører som en sideløbende historie, og Johan og Emmas forhold presses hårdt da Emmas mand opdager sidespringet.

Mari Jungstedt begejstrede læserne i sin effektive krimidebut, "Den du ikke ser", hvor vi lærte Anders Knutas og Johan Berg at kende. Jeg tror dog at de læsere og anmeldere, der måske så frem til mere nuancerede persontegninger i denne toer, bliver skuffede. Alle personerne i bogen, på nær måske den stakkels Fanny, er underligt fjerne for læseren, og de psykologiske betragtninger om deres liv er kedelige og intetsigende.

Sproget er lige ud af landevejen, men forfatteren udpensler alt – intet er overladt til læserens egen tolkning. For eksempel bruger forfatteren en stor del af et kapitel på at fortælle om Johans affære med den gotlandske Emma. Derefter fortæller hun os at efterforskningen af drabet ikke er den eneste grund til at øen drager Johan. Jo tak, den havde vi regnet ud!

Plottet er såmænd spændende nok, og slutningen er overraskende, men forventer man andet end 333 siders tidsfordriv en weekend, bør man nok ty til de lidt mere ferme krimidronninger som Marklund og Egholm.

Der er planlagt fem bind i serien om Anders Knutas og Johan Berg, og den tredje på dansk kommer allerede til efteråret med titlen "Den inderste kreds".

Oversat fra svensk af Ellen Boen efter 'I denna stilla natt'. People's Press, 2008. 334 sider.