Den sidste akt af Mari Jungstedt

Oprettet: 17.08.2015 - 14:35

Bog: "Den sidste akt" af Mari Jungstedt

Erika Malm, debatredaktør på en af Sveriges største aviser, bliver i "Den sidste akt" fundet dræbt på et hotelværelse. Mordet finder sted under en politisk folkefest, og det er nu op til

Mari Jungstedt
2015
People's Press

På det svenske folkemøde på Gotland, bliver en kontroversiel journalist fundet myrdet på sit værelse. Jungstedt strikker i vanlig sikker stil et spændende opklaringsplot sammen.

Erica Malm var på Gotland til folkemøde. Her var mange mennesker og en masse debat om politiske emner. Herunder et oplæg om racisme, som Erica stod for. Hun blev dog afbrudt i sin tale, fordi nogle nynazister brød ind og truede hende højlydt.

Dagen efter findes Erica død på sit værelse, og en efterforskning går hurtigt i gang. Anders Knutas og Karin Jacobsson står overfor endnu en mordsag. Meget peger på lederen af den nynazistiske gruppe, men samtidig er Erica set i selskab med en ung lyshåret mand.

Da Knutas bliver sendt til udlandet i håb om at opklare en gammel sag, er det Karin som leder arbejdet. De taler dog meget sammen, da de jo er vant til at arbejde sammen. Måske har de også en spirende romance kørende.

Romanen er Jungstedts tiende roman om Knutas og Karin. Den foregår i deres kendte miljø, så derfor er journalisten Johan Berg igen uofficielt med på sidelinjen. Der er mange spændende løsningsmuligheder på det i øvrigt fremragende plot, mange udelukkes undervejs for så at give mening alligevel. Det er virkelig spændende læsning.

Romanen foregår i mange forskellige miljøer; i menneskehavet til folkemødet, på teatret hvor der er mange lidt mere specielle mennesker og sidst men ikke mindst på Gran Canaria, hvor Knutas tager hen. Jungstedt kan noget med ord, hun laver også nogle flotte miljøbeskrivelser som samtidig giver god indsigt i, hvad der foregår.

Personbeskrivelserne er som sædvanlig eminente. Jungstedt er fantastisk god til at skildre mennesker og relationer, så man føler, at man kommer tæt ind på dem. Hun gør det med stor empati og menneskelig indsigt, også i sindets afkroge, så det er altis en fornøjelse at læse hendes romaner. Endnu en aldeles fabelagtig roman fra Jungstedt.

Originally published by Rikke Bødker, Litteratursiden.