Huset med den blinde glasveranda af Herbjørg Wassmo

Oprettet: 01.09.2004 - 16:41

Bog: "Huset med den blinde glasveranda" af Herbjørg Wassmo

Originaltitel: Huset med den blinde glassveranda (norsk)

Herbjørg Wassmo
1987
Århus : Modtryk

Der var engang, hvor det at forelske sig i en tysker og ovenikøbet få barn med ham var en stor synd – sådan var det i Danmark, og sådan var det i Norge.

Anbefalet af bibliotekar Birgitte Tindbæk, Gentofte Bibliotekerne

Lån bogen på Bibliotek.dk

Besættelsesmagten fik man ikke børn med, og ”tyskerungerne” fik hadet at føle, og sådan én er Tora, hovedperson i Herbjørg Wassmos roman.

Forfrossen og ensom vokser hun op i et fattigt fiskerleje højt mod nord i Norge, i Lofoten, i 1950’erne. Hun er én af ungerne fra Tusindhjemmet (huset med den blinde glasveranda), et gammelt patricierhus, som det er gået tilbage for, og som nu bebos af kvinder, løsarbejdere, børn og fattigdom.

Hun har ingen at tale med, hører egentlig ikke til noget sted eller hos noget menneske. Moderen lever sammen med en delvis krøbling, som misbruger Tora seksuelt - det er hendes hemmelighed og noget, hun ikke vil bebyrde sin forslidte mor med. Hun går så der med sin viden og tør ikke fortælle. Og vi der læser kan næsten ikke bære at være medvidere.

Smil og kærtegn og åbenhed er der intet af i det mørke miljø. Kun tante Rakel og hendes mand tilfører Toras liv lidt lys og glæde.
Det er mørkt og deprimerende, men i al sin gru er det en forfærdelig gribende og smuk fortælling. Den skildrer angst, had, skyld og skam og en barndom i et afstumpet miljø, og hvordan et barn kan flygte mentalt, når omgivelserne bliver for onde.

Jeg læste den i en sommerferie midt i 1980’erne, og jeg husker stadig, hvordan Tora og havet og det barske vejr på Lofoten levede og susede med mig hele den sommer, et landskab af mennesker, som jeg aldrig har glemt, fordi det ramte så dybt.

Jeg var bevæget og grebet af historien og vil hermed anbefale den til alle jer, der er så heldige stadig at ha’ en sådan forfatter tilgode, der kan portrættere et barns følelser så eminent og poetisk.

Herbjørg Wassmo var indstillet til Nordisk Råds Litteraturpris i 1981 for ”Huset med den blinde glasveranda”, men fik den først i 1987 efter at ha’ afsluttet trilogien om Tora (”Det stumme rum” 1983, ”Hudløs himmel 1986). Trilogien er  udgivet samlet under titlen ”Tora”. Forfatteren er også kendt for trilogien om Dina, som er en ganske anden historie, selv den har miljø og dramatik fælles med historierne om Tora.

Oversat af Inge Thorup Jensen. Lindhardt & Ringhof, 1987. 208 sider