Huden er det elastiske hylster der omgiver hele legemet af Bjørn Rasmussen

Oprettet: 06.02.2012 - 15:32

Bog: "Huden er det elastiske hylster der omgiver hele legemet" af Bjørn Rasmussen

Eksperimenterende roman - Bjørn er 15 år og bor på en rideskole i Vestjylland sammen med sin depressive mor og to ældre brødre - Han forelsker sig i en 20 år ældre mand, som han udvikler

Bjørn Rasmussen

Grænsesøgende debutroman om en ung mands møde med en fortærende forelskelse i en ældre mand, sadomasochistisk sex og forsøg på fodfæste.

Visse anmeldelser tjener sig bedst ved at blive skrevet så såre, man har vendt bogens sidste side. Andre har bedre af at simre, fordi læseoplevelsen skal have lov til at ”arbejde” lidt i bevidstheden. Og heldigvis fik denne anmelder læst Bjørn Rasmussens debutroman i god tid, for det viste sig, at ’Huden er det elastiske hylster der omgiver hele legemet’ skulle høre hjemme i sidstnævnte anmeldelses-kategori.

Selvom Bjørn Rasmussens debutroman ikke engang runder de 100 sider, er den på ingen måde hverken let eller hurtigt læst. Det er poesi (også med lån fra andre forfattere og digtere), det er meget krop og meget sansning, det bløder, det gør ondt og det gør godt, og hele tiden har man lyst til at lægge armene om den unge Bjørn, hvis egne arme bærer en cutters signatur.

Da hovedpersonen Bjørn, som deler navn med sin skaber, er 15 år, indleder han et forholder til en noget ældre ridelærer. Forholdet er kontrakt-baseret og indebærer en fysisk underkastelse fra Bjørns side, som også ender med at blive en mental underkastelse, idet den unge Bjørn inderligt elsker og eftertragter ridelæreren.

Da bogen tager sin begyndelse, ”var jeg allerede ældre”, som Bjørn fortæller. Så foruden det lidenskabelige S/M-forhold til den voksne mand, bliver bogen også en beretning om en ungdom i søgen efter et seksuelt ståsted og identitets-identifikation.

Bjørn Rasmussen skriver, som flere af sine samtidige, unge forfatterkolleger, i et sprog, som er mættet med sanseindtryk, og hvor netop den sproglige behandling af temaerne er fuldstændig gennemført. Det er på den ene side meget, meget flot gjort – og på den anden side bliver det for mig at se ind imellem også lidt fortænkt. Som om sansebombardementet nærmest undergraver sig selv.

Det skal dog afslutningsvis understreges, at jeg blev dybt berørt – og det er altid en kvalitet.