Høstoffer af Mons Kallentoft

Oprettet: 18.10.2010 - 11:40

Bog: "Høstoffer" af Mons Kallentoft

Krimi - Kriminalkommissær Malin Fors søger sandheden bag mordet på en skruppelløs advokat i Linköping

Mons Kallentoft
Lilian Kingo

Mørkt efterår, silende regn, slud, kulde og trøstesløshed  tilsat et bestialsk mord - velkommen til efteråret i Mons Kallentofts univers!

Efteråret er kommet til Linköping, og byen ligger grå og trøstesløs hen. Uden for byen ligger slottet Skogså, og da den nyrige slotsejer Jerry Petersson findes myrdet i sin egen voldgrav, er der en ny sag at opklare for kriminalkommissær Malin Fors.

Mistanken peger i første omgang mod familien Fågelsjö, den adelsfamilie som Jerry Petersson købte Skogså af, efter at den var gået fallit. Hurtigt viser det sig dog, at der er mange andre mulige mordere, eftersom Jerry Petersson havde mange lig i lasten. Det lokale politi står derfor over for en større opklaringsopgave, end de først havde regnet med, og som altid har Malin Fors en central rolle i opklaringsarbejdet.
Samtidig er hendes privatliv ved at falde fra hinanden, hun er begyndt at drikke mere og mere, og det påvirker hendes forhold til familien. Da hun en aften slår sin mand Janne for øjnene af datteren Tove, vælger hun at flytte tilbage til sin egen lejlighed. Desværre ikke i et forsøg på at få styr på sig selv, men nærmere for at kunne drikke i fred.

Malins liv er blevet en balancegang imellem aftener med sanseløs druk, og tømmermændsplagede arbejdsdage, hvor hun skal kæmpe for at få hjernen til at tænke klart. Hvor længe kan dette blive ved med at gå?

Mons Kallentoft har tidligere skrevet krimierne ’Midvinterblod’ og ’Sommerdøden’, som også handler om Malin Fors, og nu har han udgivet ’Høstoffer’.  Man kan altså kalde forfatterens bøger for ”årstidskrimier”. I denne tredje krimi siler regnen ned over Linköping, og de omkringliggende marker ligger grå og øde hen. Efteråret har også ramt hovedpersonernes sind, og der er meget lidt glæde at spore i denne efterårskrimi.

Fraværet af glæde betyder dog ikke, at ’Høstoffer’ ikke er en god bog, tværtimod. Læs den på en grå efterårsdag, og lad dig indfange af den dystre stemning og det spændende plot.

Blogindlæg: Ny skønlitteratur - oktober 2016

03.10.2016 - 10:44 - Marit