Hobbitten af J.R.R. Tolkien

Oprettet: 16.11.2012 - 14:03

Bog: "Hobbitten" af J. R. R. Tolkien

Klassisk eventyrfortælling om hobbitten Bilbo Sækker, der sendes ud på en farefuld rejse for at generobre tabte besiddelser.

J. R. R. Tolkien
Jakob Levinsen

Selvom det ikke er mange år siden, Tolkiens ikoniske eventyrfortælling udkom (igen) på dansk, er der bestemt plads til denne nyoversættelse, som ligger tættere på Tolkiens finurlige sprog.

J.R.R. Tolkien udgav sin ikoniske eventyrfortælling om Bilbo Sækkers rejse efter drageskatten i 1937. I dag er den mere aktuel end nogensinde, og Gyldendal har netop udsendt en nyoversat udgave af ’Hobbitten’ i forbindelse med filmatiseringen. ’Hobbitten’ og efterfølgeren ’Ringenes Herre’ står stadig som hovedværker og inspirationskilder for senere litteratur, film og spil inden for fantasy-genren. Så hvis du ikke allerede har læst ’Hobbitten’, er denne nye udgave en kærkommen lejlighed.

Det er ikke mange år siden, forlaget sidst udsendte en flot udgave, der var gennemillustreret af Alan Lee. Er det så på plads med endnu en udgave nu? Dertil kan jeg kun svare ja.

Denne udgave, som er oversat er Jakob Levinsen, ligger tættere på Tolkiens finurlige engelsk end den første fra 1969. Et eksempel kan være fra side 28. Originaludgaven lyder: “Indeed for your old grandfather Took´s sake, and for the sake of poor Belladonna, I will give you what you asked for.”

Den nye oversættelse lyder: ”Jeg vil vitterlig, for din gamle bedstefar Tokers skyld og for arme Belladonnas skyld, give dig det, du beder om.”
Den gamle oversættelse lød: “Ja, for din bedstefar Tokers skyld og for salig Belladonnas skyld vil jeg give dig det, du har bedt om.
Man fornemmer den ufortalte historie bag Gandalfs ord i Jakob Levinsens nyoversættelse!

Det er Tolkiens egne stemningsfulde enkle tegninger, der er brugt i denne nye udgave. Det falder fint i tråd med den mere voksne tone, bogen har fået. Jeg er specielt vildt med omslaget, der viser Dunkelskoven med Tågebjergene i baggrunden og ørnene på himlen.

Er denne nye udgave så en bedre bog end den forrige, der er illustreret af Alen Lee? Det er jo et spørgsmål om smag, men personligt hælder jeg til den nye. Den er et virkeligt gennemført værk, som vil være en pryd for enhver boghylde.

Tilføj kommentar

Deltag i debatten.

• Tobias Larsen

tor, 14/01/2016 - 23:45

Skammer mig en smule over at jeg aldrig har fået læst hverken Hobitten eller Ringenes Herre, men det har jeg besluttet at få rådet bod på. Spørgsmålet er så bare hvor man bør starte? Det er vel med Hobitten, selvom det jo var Ringenes Herre som kom først på film...

• Jens Rasmussen

fre, 10/06/2016 - 10:18

Ja. Det vil helt klart give bedst mening, hvis du starter med at læse Hobitten.
    Filmen kan du kan du roligt springe over.

Mvh. Jens

Blogindlæg: Ny skønlitteratur - juli og august

09.07.2016 - 18:32 - Marit

Det er den stille tid i forlagsverdenen, men enkelte lækkerbidskener kan de dog byde på, fx argentinske César Aira, tysk-engelske W.G. Sebald og skotske Ali Smith.

Artikel: Put en klassiker i kufferten

11.07.2016 - 13:50 - Barbara Rugholm Hessellund

En klassiker er en bog som alle kender, men få har læst, sagde Mark Twain.

Artikel: Seriøs sommerlæsning

30.06.2016 - 14:48 - Lise Vandborg

Hvorfor bruge ferien på letfordøjelige bøger? Læs i stedet syv af årets bedste danske romaner, som med eksistentiel tyngde dykker ned i moderskab, psykisk sygdom, erindring og historie.

Bogliste: Sommerens must-read

15.06.2016 - 09:13 - Barbara Rugholm Hessellund

Er der styr på hunden og avisen i sommerferien og flueben ved håndsprit og sammenklappelige tandbørster? Du  mangler bare lige at få styr på det allervigtigste: Ferielæsningen.

Blogindlæg: Ny skønlitteratur - juni 2016

03.06.2016 - 12:16 - Marit

Årets første sommermåned byder på lidt af hvert til hængekøjen eller stille regnvejrsdage ved brændeovnen - den danske sommer kan jo byde på hvad som helst.

Tema: New York i litteraturen

01.06.2016 - 08:00 - Thomas Vang Glud

Årets sommertema er en eksplosion af god litteratur. Dyb, underholdende og intellektuel på en og samme tid. New York er skæbnens og mulighedernes by.

Blogindlæg: Ny skønlitteratur - maj 2016

03.05.2016 - 11:04 - Marit

Velkommen til maj måneds bogproduktion. Ikke helt så overvældende som april, men det gør ikke så meget, for – trods vejret – er jeg langt bagud med min læsning.

Bogliste: Nye mødre i dansk litteratur

27.04.2016 - 08:31 - Barbara Rugholm Hessellund

Glem alt om ovnbagte moderkager, speltboller, tumlastik, og slikpolitik. Mødrene i litteraturen  har andet at tumle med, og i disse romaner er der ikke megen morskab.

Blogindlæg: Ny skønlitteratur - april 2016

05.04.2016 - 17:55 - Marit

“April is the cruellest month” skrev T.S. Eliot i ‘The Waste Land’, og det har sin rigtighed, hvad bogudgivelser angår i år. Der er simpelthen for mange, jeg skal have læst!