Hobbitten af J.R.R. Tolkien

Oprettet: 16.11.2012 - 14:03

Bog: "Hobbitten" af J. R. R. Tolkien

Klassisk eventyrfortælling om hobbitten Bilbo Sækker, der sendes ud på en farefuld rejse for at generobre tabte besiddelser.

J. R. R. Tolkien
Jakob Levinsen

Selvom det ikke er mange år siden, Tolkiens ikoniske eventyrfortælling udkom (igen) på dansk, er der bestemt plads til denne nyoversættelse, som ligger tættere på Tolkiens finurlige sprog.

J.R.R. Tolkien udgav sin ikoniske eventyrfortælling om Bilbo Sækkers rejse efter drageskatten i 1937. I dag er den mere aktuel end nogensinde, og Gyldendal har netop udsendt en nyoversat udgave af ’Hobbitten’ i forbindelse med filmatiseringen. ’Hobbitten’ og efterfølgeren ’Ringenes Herre’ står stadig som hovedværker og inspirationskilder for senere litteratur, film og spil inden for fantasy-genren. Så hvis du ikke allerede har læst ’Hobbitten’, er denne nye udgave en kærkommen lejlighed.

Det er ikke mange år siden, forlaget sidst udsendte en flot udgave, der var gennemillustreret af Alan Lee. Er det så på plads med endnu en udgave nu? Dertil kan jeg kun svare ja.

Denne udgave, som er oversat er Jakob Levinsen, ligger tættere på Tolkiens finurlige engelsk end den første fra 1969. Et eksempel kan være fra side 28. Originaludgaven lyder: “Indeed for your old grandfather Took´s sake, and for the sake of poor Belladonna, I will give you what you asked for.”

Den nye oversættelse lyder: ”Jeg vil vitterlig, for din gamle bedstefar Tokers skyld og for arme Belladonnas skyld, give dig det, du beder om.”
Den gamle oversættelse lød: “Ja, for din bedstefar Tokers skyld og for salig Belladonnas skyld vil jeg give dig det, du har bedt om.
Man fornemmer den ufortalte historie bag Gandalfs ord i Jakob Levinsens nyoversættelse!

Det er Tolkiens egne stemningsfulde enkle tegninger, der er brugt i denne nye udgave. Det falder fint i tråd med den mere voksne tone, bogen har fået. Jeg er specielt vildt med omslaget, der viser Dunkelskoven med Tågebjergene i baggrunden og ørnene på himlen.

Er denne nye udgave så en bedre bog end den forrige, der er illustreret af Alen Lee? Det er jo et spørgsmål om smag, men personligt hælder jeg til den nye. Den er et virkeligt gennemført værk, som vil være en pryd for enhver boghylde.

Tilføj kommentar

Deltag i debatten.

• Tobias Larsen

tor, 14/01/2016 - 23:45

Skammer mig en smule over at jeg aldrig har fået læst hverken Hobitten eller Ringenes Herre, men det har jeg besluttet at få rådet bod på. Spørgsmålet er så bare hvor man bør starte? Det er vel med Hobitten, selvom det jo var Ringenes Herre som kom først på film...

Blogindlæg: Ny skønlitteratur - maj 2016

03.05.2016 - 11:04 - Marit

Velkommen til maj måneds bogproduktion. Ikke helt så overvældende som april, men det gør ikke så meget, for – trods vejret – er jeg langt bagud med min læsning.

Bog til debat: Hvad mener du med vi

10.12.2015 - 14:58 - Jørgen Dissing Nørgaard

Månedens bog i maj 2016. Velkommen til en forhåbentlig livlig debat om den anden nominerede til DR Romanprisen 2016.    Hvis du vil inspireres kommer her et par links:

Bogliste: Nye mødre i dansk litteratur

27.04.2016 - 08:31 - Barbara Rugholm Hessellund

Glem alt om ovnbagte moderkager, speltboller, tumlastik, og slikpolitik. Mødrene i litteraturen  har andet at tumle med, og i disse romaner er der ikke megen morskab.

Blogindlæg: Ny skønlitteratur - april 2016

05.04.2016 - 17:55 - Marit

“April is the cruellest month” skrev T.S. Eliot i ‘The Waste Land’, og det har sin rigtighed, hvad bogudgivelser angår i år. Der er simpelthen for mange, jeg skal have læst!

Blogindlæg: Vær med i klubben!

21.03.2016 - 09:12 - Barbara Rugholm Hessellund

Bøger er fantastiske og endnu bedre, når du har nogen at dele læseoplevelserne med.

Blogindlæg: Del din læsning

07.09.2015 - 15:21 - Astrid Bjørnskov Thorhauge

De sociale medier har ophævet skellet mellem anmelder og læser, og på Litteratursiden vil vi meget gerne agere platform for mere direkte ’læser-til-læser’ inspiration.

Bogliste: Jeg læser ikke så meget!

21.04.2015 - 10:45 - Anne Klara Bæhr

Jeg føler, at der lægges et tungt åg på mine skuldre, når jeg får spørgsmålet ”Kan du ikke finde en god bog til mig? Jeg læser ikke så meget.”

Artikel: Årets bedste bøger 2015

14.12.2015 - 14:18 - Astrid Bjørnskov Thorhauge

Litteratursidens anmeldere har udvalgt årets bedste læseoplevelser – læs eller genlæs anmeldernes favoritter fra 2015.

Noget der ligner: Noget der ligner Jojo Moyes

18.11.2015 - 09:12 - Lene Henriksen

Hvis du kan lide Jojo Moyes tankevækkende men også underholdende kærlighedsromaner, så er bøgerne på denne liste noget for dig!