Hjertesten af Ruth Rendell

Oprettet: 01.09.2006 - 12:06

Bog: "Hjertesten" af Ruth Rendell

En overspændt, ung pige bryder psykisk sammen ved moderens død og reagerer med nervøs spisevægring og en sygelig faderbinding, som får uhyggelige konsekvenser

Ruth Rendell
1989
Valby : Borgen

Det emmer af gotisk stemning i denne korte roman af Ruth Rendell om den sygelige Elvira og hendes buttede lillesøster Spinny, der mister deres mor i en ung alder.

Freud var den, der først forsøgte at forklare tilstanden hysteri, en betegnelse for en nervøs sindstilstand præget af stærk lunefuldhed, mangel på beherskelse og en tilbøjelighed til at overdrive virkelige lidelser. Hovedpersonen i ”Hjertesten” lever helt op til denne beskrivelse.

Elvira er en intelligent ung kvinde. Hun ser voldsomt op til sin far, Luke, og da moderen dør, bliver denne kærlighed nærmest til en besættelse. Samtidig er Elvira også meget optaget af Edgar Allan Poe og hans værker og hele det gotiske univers med dets sorte romantisme. Derfor sulter hun sig for at blive tynd og sjælfuld som heltinderne i yndlingsbøgerne, og hun arbejder på at blive rent intellekt.

Da faderen finder en ny kæreste, føler Elvira sig skubbet aldeles til side, og hun beslutter sig for at slå den nye kæreste ihjel. Lillesøsteren Spinny bliver delagtiggjort i tankerne, men da den nye kæreste pludselig dør, er Elvira alligevel i tvivl om, hvad der virkelig er sket.

Desværre for Elvira får den nye kærestes død ikke Luke til at vende tilbage. I stedet opstår en ny forfærdelig situation, og Elvira bliver igen et gidsel mellem virkeligheden og sin egen fantasi.

Som i Poes romaner beskrives Elvira som en ung, sart, drømmende kvinde, der mere er tanke end krop. Hun fortæller selv historien i dagbogsform, og på den måde oplever læseren de store skift, der foregår i hende undervejs i romanen, på en helt speciel måde.

Hun starter med at skrive med et åndfuldt vid og en vis overlegenhed, men bliver i løbet af romanen mere og mere ”normal” teenager, og mod slutningen aner man både angst og håb for fremtiden.

Romanen er bygget fremragende op, så man ikke gennemskuer den frygtelige hemmelighed før allersidste side.

Ruth Rendell er kendt for sine fantastiske krimier, og under pseudonymet Barbara Vine har hun også skrevet flere spændende og mindre genretypiske romaner. ”Hjertesten” hører trods sin relativt ringe størrelse til i den bedste ende af forfatterskabet.

”Hjertesten” er hurtigt læst, men bliver siddende i læseren længe efter. Rendell kan noget med ord, og har man en svaghed for gotisk litteratur, får man her en velskrevet hyldest til genren og samtidig  en ualmindelig spændende roman.

Oversat fra engelsk af Kenneth Krabat efter 'Heartstones'.

Borgen, 1989.  89 sider