Hildegard af Anne Lise Marstrand-Jørgensen

Oprettet: 09.11.2009 - 11:49

Bog: "Hildegard" af Anne Lise Marstrand-Jørgensen

Biografisk roman om middelaldermystikeren, komponisten, abbedissen og meget mere, Hildegard von Bingen (1098-1179)

En litterær biografi, der får en af de største kvindeskikkelser fra middelalderen til at træde lyslevende ud af historiens mørke.

Anne Lise Marstrand -Jørgensen har tidligere skrevet tre meget forskellige romaner og fire digtsamlinger. Med denne bog bevæger hun sig med stort held ud i en ny genre: den litterære biografi. Det giver hende den nødvendige frihed til, med udgangspunkt i de sparsomme kilder, at gøre Hildegard af Bingen til et menneske af kød og blod.

Vi følger Hildegard fra hendes fødsel som det 10. barn i en velhavende tysk familie, til hun 50 år senere træder helt i karakter og får pavens anerkendelse som en ægte seer, Guds trompet på jorden. Det sære, skravlede, ensomme barn får allerede som treårig sit første syn. Forældrene aner ikke, hvad de skal stille op med hende og sender hende i kloster som tiårig sammen med den lidt ældre, fanatiske kusine, der som indemuret eremit forsøger at styre Hildegards liv i klosteret. Hildegards åndelige venskab med den næste læremester, den næsten jævnaldrende munk Volmar, bliver noget mere frugtbart.

Vi tror på Hildegard, for der er ikke noget helgenagtigt over beskrivelsen af hende. Hendes specielle evner fremstår ikke kun som en gave, men i lige så høj grad som en byrde. Hildegard skal igennem mange års anfægtelser og fortielser, før hun vover at trodse det mandsdominerede samfund og stå frem som den, hun er, med krav om at blive anerkendt som Guds stemme. Og det med god grund, for anklager for kætteri og ekskommunikation var reelle risici.

Var Hildegard bindegal, eller havde hun virkelig profetiske evner, denne sære tyske nonne, der både var urtekyndig, en dygtig komponist og forfatter? Det er Marstrand-Jørgensens fortjeneste, at hun let og ubesværet overbeviser læseren om Hildegards spirituelle evner, samtidig med at hun fremstiller hende som en flerdimensional kvinde. Dertil kommer, at sproget er meget smukt og fyldt med billeder. Hildegards besynderlige syner beskrives således fyldigt som sanselige bevidsthedsstrømme mættet med lyde og synsindtryk.

Interessen for Hildegard er i dag så stor som nogen sinde. Denne velskrevne roman vil sætte yderligere fokus på denne spirituelle og talentfulde nonne.