Hest Horse Pferd Cheval Love af Mette Vedsø

Oprettet: 19.09.2017 - 11:18

Bog: "Hest Horse Pferd Cheval Love" af Mette Vedsø

Med sin nye roman for tweens/unge har Mette Vedsø sat sig for at lege med hestegenren for at se, om man kan bryde med klichéerne; en rideskole danner rammen om et ulige venskab, der ikke vill

Mette Vedsø
Jensen & Dalgaard

Mette Vedsø skriver fint og nuanceret om venindeskab og hestelykke i årets bedste børnebog, som også voksne kan blive meget klogere af.

Naja og Taxa kommer fra vidt forskellige miljøer og ville nok aldrig have mødtes, hvis ikke det var for deres fælles interesse for heste. Selv om de er forskellige danner rideskolen et fællesskab for dem begge, hvor de kan hygge og snakke om deres elskede heste. Pigerne hænger sammen som ærtehalm, men da Taxa begynder at interessere sig mere for drenge og for de ældre piger fra institutionen Solsikken end for heste, begynder deres venskab at smuldre, og det er smerteligt.

Der er intet i Vedsøs sprog, der er tilfældigt formuleret, i det der tilsyneladende er en helt almindelig fortælling om to hestepiger og deres venskab. Og netop derfor var 'Hest Horse Pferd Cheval Love' kærlighed ved første blik. Det er en helt utrolig fin bog med en underfuld og næsten konstant dobbelttydig tone, poetisk krydret med illustrationer af smukke dansende mælkebøttefnok drysset ud over siderne. Netop fnokkene er en stærk symbolsk underbygning af teksten, som har masser af lag. For bogen handler ikke blot om et flakkende venskab blandt piger og nye fremspirende venskaber, den handler i lige så høj grad om det at blive ældre og forstå, at der er en til tider rå og usikker verden udenfor barndommens trygge boble.

Vedsø skildrer uendeligt fint kommunikationen mellem pige og hest og trygheden og omsorgen, man kan have for et dyr, et venskab der for Naja betyder alt. Taxas svigt af sin rolle som hestepasser sætter derfor Naja i et dilemma om fra- eller tilvalg af venindeskab med den nye pige på rideskolen, Silke. Der er masser at læse ud af teksten, som oser af ømhed og er spot on i sine beskrivelser af det at vokse op med forskellige baggrunde og hvilke problemer, det kan give i forhold til at skabe en fælles forståelse af verden. Alt har en betydning, når Vedsø folder sit poetiske univers ud, og som læser sidder man tilbage med følelsen af netop at have læst årets bedste børnebog, som også voksne kan blive meget klogere af.

'Hest Horse Pferd Cheval Love' er en særdeles spændende fornyelse af den evigt populære hestebogsgenre, som Vedsø formår at genskabe og twiste til en helt ny litterær oplevelse.