Healeren af Erik Juul Clausen

Oprettet: 24.06.2002 - 12:40

Bog: "Healeren : en romersk beretning" af Erik Juul Clausen

Rygter om en omrejsende healer får kejser Tiberius til at sende forfatteren Publius Naso og hans hustru Clodia til Palæstina.

Erik Juul Clausen
2002
Hovedland

I Rom modtager Tiberius, der var kejser fra 14 f. Kr. – 37 e. Kr., en dag et brev fra kommandanten i Capernæum ved Geneserath sø.

Han beretter om uforklarlige hændelser, som befolkningen er meget optaget af, og en healer har netop helbredt hans dødssyge ven. Kejseren, som selv lider af en alvorlig øjensygdom, er meget interesseret i, hvad der sker i Palæstina, og han sender skuespilforfatteren Publius Naso af sted. Også hans hustru Clodia, der er datter af digteren Ovid, sendes af sted, men hun skal berette hjem til kejserens adoptivsøn, Caligula.

Og så tager begivenhederne ellers fart i denne ualmindeligt velfortalte beretning fra romertiden om samtidens syn på Jesus. Her er magtspil, overfald, intriger, forsøg på giftmord, alt imens man kommer tættere og tættere på denne mærkelige mand, hans gerninger og stærke greb om en stor del af befolkningen, og hvorfor han af de magthavende opleves så truende.

Også de sidste dramatiske døgn med korsfæstelsen og opstandelsen er med. Dagliglivet i Palæstina og Rom er fremstillet levende og nærværende som en journalistisk beretning, hvor man samtidig får konkret viden om jødernes forhistorie, romersk religion og græsk filosofi.

Healeren er en flot, dramatisk, vidende historisk roman om en opbrudsperiode, som alle har kendskab til fra deres skolelærdom. Erik Juul Clausen har tidligere skrevet børne- og ungdomslitteratur, noveller og enkelte romaner for voksne.

Hovedland, 2002. 413 sider sider. 198,- kr.