Hans Broges Bakker af Christian Haun

Oprettet: 07.05.2007 - 12:06

Bog: "Hans Broges Bakker" af Christian Haun

Satirisk roman, hvor Danmark og resten af Europa styres af et nationalsocialistisk regime fra Berlin. De to forfattere Snorre og Sebastion forsøger at gøre oprør. Originaludgave: 2007

Christian Haun

Lille roman om et Danmark, der som vasalstat i over 30 år har været en del af et stortysk rige, styret fra Berlin.

Romanen foregår i 1979 i Århus. Tyskland vandt faktisk 2. verdenskrig, og Danmark er intet mindre end en mønsterstat i et forenet Storeuropa. USA og Rusland har måttet slutte fred med Tyskland, men kampene fortsætter derimod i Afrika.

Hverdagen i dette Danmark er præget af en arbejdsløshed på 30 %, sortklædte bøller fra Nationalsocialistisk Ungdom hærger gaderne, censur er vidt udbredt, og suspekt adfærd bliver kontrolleret, overvåget og øjeblikkelig straffet af tyste mænd.
Hovedpersonen Snorre har altid været en oprørsk sjæl, og ansporet af forfatteren Øystein Vig beslutter han at gøre oprør mod tingenes tilstand. Snorres ven fra barndommen Sebastian bliver mod sin vilje draget ind i oprøret, som bl.a. omfatter en teori om muligheden for at skabe alternative virkeligheder, således at tyskerne altså rent faktisk tabte verdenskrigen.
De tyste mænd kommer naturligvis på sporet af Snorre og Sebastian, og historien slutter tragisk eller gør den? Er Snorre og Sebastian i virkeligheden blot personer i forfatteren Vigs fantasi – læs selv den overraskende slutning.

En moderne modstandsroman, kalder forlaget denne meget hurtiglæste historie. Temaerne i historien er set før – det med tyskerne som sejrherrer er bl.a. blevet skildret i romaner af Robert A. Heinlein og i Robert Harris: "Fædrelandet", og især Stephen King har tidligere beskæftiget sig med temaerne omkring forfattere og deres forhold til deres roman og romanpersoner.

At andre har været der før, betyder naturligvis ikke noget, og temaerne er faktisk spændende, men Christian Haun har i mine øjne kun bedrevet en slags skitse til noget, der kunne have været interessant, hvis romanen altså bare havde været tre gange så lang.

Det irriterer mig virkelig, at en roman er læst på mindre end en time, og selvom forfatteren egentlig ganske fint og rammende formår at skildre håbløsheden og personernes livslede, er det desværre ikke godt nok.  Ærgerligt, for skrive kan han nemlig, sproget er flot og meget præcist, og med få midler formår han fint at skildre og levendegøre de 4-5 vigtigste personer, men altså…...

Christian Haun har tidligere udgivet 5 romaner, deriblandt fantasyromanen Jor.

Gyldendal, 2007 - 160 sider.