Gösta Berlings Saga af Selma Lagerlöf

Oprettet: 01.12.2010 - 02:00

Bog: "Gösta Berlings saga" af Selma Lagerlöf

På en gammel herregård i Värmland har en flok fantaster, kaldet kavalererne fra Ekeby, slået sig ned og fører under majorindens, husets frues beskyttelse, et vildt liv med druk og kvinder

Selma Lagerlöf
Anne Marie Bjerg
1999

Et dramatisk år omkring 1820 på herregården Ekeby - stykket sammen af sagn, minder og historier, som forfatteren fik fortalt som barn. Her er både de jordiske, overjordiske og underjordiske på spil.

Omdrejningspunktet er herregården Ekeby, hvor majorinden hersker. Hun har givet husly til 12 kavalerer, hvor den yngste og livligste er den frafaldne og fordrukne præst Gösta Berling.

Kavalerernes eneste pligt er at skabe glæde omkring sig. Og det er de gode til. Der er fest og dans, drabelige bjørnejagter, kaneture og udflugter. De går heller ikke af vejen for en enkelt dramatisk bortførelse, når blot det tjener kærligheden og gør livet spændende.

Men livet er ikke kun uskyldig glæde. Ondskaben findes i skikkelse af den onde brugspatron Sintram, som gør alt for at sprede uvenskab, had og ulykke blandt menneskene.

Og det lykkes næsten. Verden går af lave, høsten visner væk, storme raser.  Folk slår ihjel, stjæler og snyder. Majorinden fordrives og kavalererne tager magten på Ekeby, og de forvalter den meget dårligt.

I sidste øjeblik indser Gösta Berling og de andre kavalerer, at de har ansvaret for at redde Ekeby og hele sognet. Så handler de. Det bliver en drabelig kamp mellem kærligheden, glæden, troskaben og pligten mod griskhed, egoisme og ondskab.

Det er ikke uden grund, at Selma Lagerlöf fik Nobelprisen for denne fantastiske roman, som er en kærlighedserklæring til det svenske Värmland, hvor Selma Lagerlöf stammer fra.