Gift af Tove Ditlevsen

Oprettet: 09.08.2016 - 12:31

Bog: "Gift" af Tove Ditlevsen

Om Tove Ditlevsens (1917-76) liv gennem de tre første ægteskaber og om det stofmisbrug, som hun kom ind i, indtil hun igen blev i stand til at skrive.

Tove Ditlevsen
1997

Da den danske digter Tove Ditlevsen begik selvmord i 1976 slukkedes en lysende stjerne på den danske forfatterhimmel.

Tove Ditlevsen havde i  mange år været en folkelig og meget læst forfatter, der skrev digte og romaner om en opvækst under fattige kår på Vesterbro, om det misbrug af medicin, som hendes mand var med til at fastholde hende i, om at leve med et skrøbeligt sind og om længslen efter den anerkendelse fra andre, som hun higede efter hele livet.

Erindringsbogen ”Gift” udkom første gang i 1971 og er efter min mening Tove Ditlevsens egentlige hovedværk selvom det også er en hård bog, der udstiller både forfatteren selv, men også hendes ægtemænd, venner og familie.

I ”Gift” beretter Tove Ditlevsen om det kærlighedsløse forhold til den 30 år ældre redaktør Viggo F. Møller, som Ditlevsen primært giftede sig med for at få foden inden for i de litterære kredse så hun kunne få udgivet sin første digtsamling.

Bogen fortæller også om bruddet med Viggo F. Møller, ægteskabet med modstandsmanden Ebbe Munk, som Tove Ditlevsen får datteren Helle med. Efter få år forlader Tove Ditlevsen sin anden ægtemand for at gifte sig med lægen Carl Ryberg – et kærlighedsløst ægteskab, der udelukkende er baseret på det faktum, at det var bekvemt at være gift med en læge når man er afhængig af smertestillende medicin, som manden kan udskrive til en.

Ægteskabet med Carl Ryberg er ulykkeligt, dels fordi Tove Ditlevsen er hårdt medtaget af sit medicinmisbrug (på et tidspunkt vejer hun kun 30 kilo) og indlægges til afvænning på sindsygehospitalet Oringe ved Vordingborg. Ægteskabet er også ulykkeligt fordi Carl Ryberg er psykisk syg, så ingen ved hvor man har ham henne. Parret får dog to børn sammen, der dog omsorgssvigtes p.g.a. moderens misbrug og faderens til tider psykotiske adfærd.

Efter flere års misbrug og indlæggelser, der afføder at børnene omsorgssvigtes bliver parret skilt og Tove Ditlevsen forelsker sig i chefredaktøren på Ekstra Bladet, Victor Andreasen, der tager pillerne fra hende og tilbyder den stabilitet som både mor og børn har brug for. Herefter forbedres tilværelsen, selvom Tove Ditlevsen stadig har et skrøbeligt sind og depressive perioder.

”Gift” er på mange måder en hård bog at læse fordi det er en hudløst ærlig bog om misbrug, psykisk sygdom og om relationer mellem mennesker, der er alt andet end psykisk sunde. Det er barskt at læse om, hvordan Tove Ditlevsen udnytter sin første ægtemand for egen vindings skyld, men det er ligeså hårdt at være vidne til hvordan forfatterens tredje ægtemand udnytter konens sårbare tilstand til at gøre hende til narkoman. Det værste er næsten, at læse om det omsorgssvigt forfatterens 3 børn er udsat for.

Selvom de er en barsk bog er det også en velskrevet bog, der beskriver tabubelagte emner uden at fortællingen af den grund bliver ynkelig.

”Gift” er en læseværdig bog, som alle med hang til socialrealisme og solide personportrætter bør læse. Det er kort sagt en glimrende bog, som er svær at lægge fra sig.