Fredag aften af Joanna Trollope

Oprettet: 22.06.2009 - 11:05

Bog: "Fredag aften" af Joanna Trollope

Hos den pensionerede embedsmand Eleanor mødes fem meget forskellige kvinder hver fredag i et frugtbart og afbalanceret fællesskab, som dog destabiliseres afgørende, da den ene introducerer sin nye

Joanna Trollope
Vibeke Houstrup

Kan kvinders venskab overleve nye kærester?

Elenor er ikke smuk. Til gengæld er hun både dygtig og stædig, og på den baggrund har hun haft en god karriere inden for sygehusvæsnet. Men da hun bliver pensioneret, bliver livet pludselig lidt tomt. Elenor har aldrig været gift eller fået børn - og har heller aldrig ønsket sig det, men nu savner hun mennesker i sit liv. Derfor kontakter hun en dag to unge kvinder, hun ofte har set gå forbi ude på gaden, og det bliver starten på et langt venskab, som undervejs udvides med endnu tre kvinder.

’Fredag aften’ er fortællingen om de seks kvinder og deres ”fredags-klub”, som pludselig tager en drejning, da Paula møder en ny mand, Jackson. Hans tilstedeværelse laver uorden i gruppens uskrevne regler, og snart ændres den måde kvinderne forholder sig til hinanden på.

Jeg har læst flere bøger af Joanna Trollope og holder meget af hendes måde at fortælle om hverdagens følelser på. I ’Fredag aften’ sætter hun ikke blot fokus på kvinders venskab, men også på kvinder og karriere kontra kvinder og familie. Hendes hovedpersoner kæmper med at få deres roller til at harmonere med hverdagen, og det er stadig ikke let at være kvinde med en karriere, når man også skal få familielivet til at gå op. Samtidig er det heller ikke let som kvinde at vælge familielivet fra.

Personerne er troværdige, og jeg faldt især for Elenor, som er primusmotor for venskabet, men også unge Jules som kæmper med at finde sin plads i livet, og den impulsive Paula er et bekendtskab værd.

Joanna Trollope er en kendt og elsket forfatter med mere end 15 bøger bag sig, og kan man lide at læse om mænd, kvinder og deres forhold til hinanden, så er hun altid et godt bud. Det er hun også med ’Fredag aften’, som måske ikke kommer til at stå som et fyrtårn i hendes forfatterskab, men som absolut er læseværdig og underholdende.