Fra passive ofre til modstands-dygtige pionérer!

Oprettet: 24.08.2012 - 10:26

Bog: "Profeterne i Evighedsfjorden" af Kim Leine

Den unge norsk-danske præst Morten Falck rejser i 1787 til Sukkertoppen i Grønland for at missionere - Mange voldsomme oplevelser venter ham, og efterhånden geråder han i tvivl om sig selv og

Kim Leine

En bruger anmelder "Stærk og rå postkolonial romankunst, der gør op med den danske stereotype fremstilling af grønlænderne som passive og magtesløse ofre for den danske kolonialisering."

”Tilegnet Grønlands Hjemmestyre (1979-2009) og dets pionérer.”

Således begynder Kim Leine sin nye rå og imponerende roman, der er inspireret af virkelige hændelser, der udspillede sig i og omkring den danske koloni Sukkertoppen på Grønlands vestkyst i slutningen af 1700-tallet. Romanen er en skildring af kulturmødet mellem den danske kolonimagts repræsentanter og den grønlandske befolkning, personificeret gennem den norsk-danske præst og missionær Morten Falck og hans skæbnesvangre møde med de grønlandske profeter Habakuk og Maria Magdalene, såvel som med den grønlandsk-danske kateket Bertel og hans halvsøster ”enken”, der begge er et resultat af de hedenske grønlandske kvinders indføring i kristendommen af den gamle danske præst, missionær og dedikerede horebuk Oxbøl.

Leines kræftpræstation består især i hans mange beskrivelser af, hvordan bogens grønlandske personer på forskellig vis sætter sig op imod den danske kolonimagt. Denne modstand består fx i en grønlænders ironiske efterligning af den danske nejen, der latterliggør og derved underminerer det underdanige aspekt. Den ses også i den kritiske påvisning af det absurde i at danskerne, samtidig med at de prædiker kristne dyder for de hedenske grønlændere, drikker og horer i et væk, og endelig kommer den til syne i den direkte voldelige modstand med geværer, krudt og kugler, på snedigste vis narret danskerne af hænde.

Grønlænderne i Leines roman er således langt fra de passive og magtesløse ofre for den danske kolonialisering, som man ofte møder i dansk litteratur, film mv., hvad end dette er i form af stereotypen om den ædle vilde, der går til grunde i mødet med den danske kolonimagt eller den sociale taber, der sidder og stordrikker på bænken i det danske bybillede.

Med Profeterne i Evighedsfjorden skriver Leine sig således ind i en postkolonial optik, og som sådan udgør romanen et ”must read” for alle med hang til kolonitidsnørderi, såvel som for læsere der ønsker at få et mindre stereotypt og mere nuanceret billede af, hvordan grønlænderne allerede fra starten af satte sig op imod den danske kolonialisering af Grønland.

Martin Hartmann, kandidatstud. ved Kultur- og sprogmødestudier, Roskilde Universitet