Forfatternes køkken af Gitte Rannes

Oprettet: 08.08.2017 - 10:20

Bog: "Forfatternes køkken - opskrifter fra det litterære folkekøkken" af Gitte Rannes

I perioden 2003-2011 afholdtes en lang række litterære folkekøkkener på Det Danske Forfatter- og Oversættercenter på Hald Hovedgaard, og i 2012 samledes opskrifter f

Gitte Rannes
Hald Hovedgaard

Denne ydmyge kogebog giver meget mere end en photoshoppet, trendy opskriftssamling. Dine tænder løber i vand, og du får inspiration til læsning og en god historie med på vejen.

Der udkommer rigtig mange kogebøger i Danmark. Hvis du har det som jeg, bliver du helt forpustet, når du bladrer i nogle af dem. Aldrig vil jeg kunne lave noget af maden, der tilnærmelsesvist ligner det på de smukke fotos i bøgerne. Jeg bliver træt ved tanken om at prøve, hvilket har givet mig et ret anstrengt forhold til kogebøger, men kombineret med forfattere og Hald Hovedgård ville jeg give denne en chance. Og det er jeg glad for. Det eneste foto er af en dåse sardiner, mens bogen er fuld af anekdoter og små humoristiske kommentarer fra forfatteren, der er kogekone på Hald.

I forordet skrevet af Niels Brunse står der bla. ”Hvad har litteratur og mad med hinanden at gøre? Mere end man lige skulle tro. Skriften optages gennem hjernen og føden gennem maven, men begge dele varmer hjertet, hvis de er gode.”

På Hald Hovedgård kan etablerede danske forfattere, oversættere og illustratorer søge om gratis arbejdsophold. Cirka 200 tager imod det årligt. Det naturlige mødested for dem, der opholder sig der, er det gamle herregårdskøkken. Der afholdes også kurser, Store Bogdag og litterære folkekøkkener, så mange mennesker kommer gennem køkkenet hvert år.

I bogen får vi opskrifter på bl.a. Jussi Adler-Olsens Asparges med æggekaperscreme, Mads Nygaards Cocktailpølser i baconsvøb og kaviarmousse, en forret fra Ida Jessens barndom. Det generer mig ikke det fjerneste, at jeg skal se retterne for mig – det rækker min fantasi så rigeligt til.

Der er mange gode opskrifter og de fleste er lige til at gå i gang med. Der er rigtig mange småretter og historier om, hvilken forfatter der lavede retten og i forbindelse med hvilken bog, de var på Hald.