For meget lykke af Alice Munro

Oprettet: 13.05.2013 - 11:27

Bog: "For meget lykke" af Alice Munro

Med sin skarpe pen leverer forfatteren stærke psykologiske dramaer om menneskelige relationer i genkendelige temaer med et tvist.

Alice Munro
Ida Jessen; Gudrun Jessen

Alice Munros enkle skrivestil er en fornøjelse at læse og fordybe sig i. Novellesamling af forventeligt Munro-format.

Forventningerne er høje, når Munro atter får oversat og udgivet en novellesamling. Som læser glæder man sig til fordybelse, undren, genlæsning og gysen. Forventningerne indfries til fulde. Som Munro skriver om en af fortællerne: ”hun er klartskuende og tilfreds, efterladt på en øde ø”. Efterladt på en øde ø, men med et livs erfaringer, som gør hende til den ørn, der skuer ud over sit rige og i punktnedslag maner en fortælling frem.

Livspassager fortælles i korte og længere forløb, hvor skæbnesvangre begivenheder indtræffer. Levede liv og gamle ægteskaber, hvor rutinen og genkendeligheden er dagligdag, kan pludselig ændres af udefrakommende personer. Her kan nævnes den gamle enke, der tusser rundt i sit hus efter mandens død. Venners opkald afvises, og hun sidder i sin stol time efter time. Da en ung mand trænger sig ind på hende og viser sig at være en tredobbelt morder, træder hendes forsvarsmekanismer i funktion. Eller to pigers uventede, rædselsvækkende handling den sidste dag i sommerlejren.

Munros enkle skrivestil er en fornøjelse at læse og fordybe sig i. Hendes ordvalg er afstemt og velvalgt til netop at fortælle en historie om et ganske almindeligt menneske, som har været en del af begivenheder, der har præget dem for resten af livet. Fornemt oversat af forfatter Ida Jessen og hendes mor, Gudrun Jessen.

Novellerne kan man vende tilbage til år efter år. Første danske udgivelse ’Væk’ bestod af otte noveller, ’Fjendskab, venskab, ægteskab’ af ni noveller, og nu denne med 10 noveller. Kan Munro fortsat overraske med nye noveller? Det håber jeg.

Blogindlæg: Ny skønlitteratur - juli og august

09.07.2016 - 18:32 - Marit

Det er den stille tid i forlagsverdenen, men enkelte lækkerbidskener kan de dog byde på, fx argentinske César Aira, tysk-engelske W.G. Sebald og skotske Ali Smith.

Artikel: Put en klassiker i kufferten

11.07.2016 - 13:50 - Barbara Rugholm Hessellund

En klassiker er en bog som alle kender, men få har læst, sagde Mark Twain.

Artikel: Seriøs sommerlæsning

30.06.2016 - 14:48 - Lise Vandborg

Hvorfor bruge ferien på letfordøjelige bøger? Læs i stedet syv af årets bedste danske romaner, som med eksistentiel tyngde dykker ned i moderskab, psykisk sygdom, erindring og historie.

Bogliste: Sommerens must-read

15.06.2016 - 09:13 - Barbara Rugholm Hessellund

Er der styr på hunden og avisen i sommerferien og flueben ved håndsprit og sammenklappelige tandbørster? Du  mangler bare lige at få styr på det allervigtigste: Ferielæsningen.

Blogindlæg: Ny skønlitteratur - juni 2016

03.06.2016 - 12:16 - Marit

Årets første sommermåned byder på lidt af hvert til hængekøjen eller stille regnvejrsdage ved brændeovnen - den danske sommer kan jo byde på hvad som helst.

Tema: New York i litteraturen

01.06.2016 - 08:00 - Thomas Vang Glud

Årets sommertema er en eksplosion af god litteratur. Dyb, underholdende og intellektuel på en og samme tid. New York er skæbnens og mulighedernes by.

Blogindlæg: Ny skønlitteratur - maj 2016

03.05.2016 - 11:04 - Marit

Velkommen til maj måneds bogproduktion. Ikke helt så overvældende som april, men det gør ikke så meget, for – trods vejret – er jeg langt bagud med min læsning.

Bogliste: Nye mødre i dansk litteratur

27.04.2016 - 08:31 - Barbara Rugholm Hessellund

Glem alt om ovnbagte moderkager, speltboller, tumlastik, og slikpolitik. Mødrene i litteraturen  har andet at tumle med, og i disse romaner er der ikke megen morskab.

Blogindlæg: Ny skønlitteratur - april 2016

05.04.2016 - 17:55 - Marit

“April is the cruellest month” skrev T.S. Eliot i ‘The Waste Land’, og det har sin rigtighed, hvad bogudgivelser angår i år. Der er simpelthen for mange, jeg skal have læst!