Folkets skønhed af Merete Pryds Helle

Oprettet: 16.06.2016 - 07:44

Bog: "Folkets skønhed " af Merete Pryds Helle

Marie vokser op på  Langeland 1930’erne i et hjem, hvor børnene er mange, pengene få og vold hverdag - også før krigen kommer og gør et fattigt samfund endnu fattigere.

Merete Pryds Helle
Lindhardt & Ringhof

Fremragende roman om Marie og hendes slægt på Langeland. En velskrevet og poetisk slægtskrønike baseret på forfatterens egen familiehistorie.

Jeg har været helt opslugt af Merete Pryds Helles roman, som bygger på forfatterens egen families opvækst på Langeland. Jeg føler, at jeg selv har været der under fortællingen om Maries barndom i et fattigt hjem, hvor vold og misbrug hørte til dagens orden og i hendes liv som voksen i København og senere i forstæderne.

Maries forældre er fattige. Faderen er tagtækker og moderen slidt og træt efter mange børnefødsler. De bor i et sølle husmandssted på Sydlangeland, der er ingen penge, og familien hutler sig igennem hjulpet af venner og naboer.  Lussinger  og slag hører dagligdagen til : ”Moren sagde hun skulle gå til Tryggelev næste eftermiddag og være der klokken fem, når rutebilen fra Rudkøbing kom. Kan far ikke gøre det? spurgte Marie. – Han er der alligevel. Farens lussing faldt hårdt og hurtigt.”

Ikke bare vold men også seksuelle krænkelser og incest hører til hverdagen.

Inden Marie skal konfirmeres, kommer hun i huset hos en kvinde, som tager sig af unge piger, der er kommet galt af sted, og som sørger for at børnene bliver bortadopteret.

Marie møder elektrikerlærlingen Otto og bliver gift med ham, og fra Langeland går turen til København, hvor han læser til ingeniør og Marie får arbejde på en telefonfabrik, indtil hun bliver gravid og hjemmegående husmor som de fleste andre.

Materielt er der ingen problemer, men der er mange ting, som er uforandrede i forhold til tilværelsen på Langeland. Otto er meget temperamentsfuld og ind imellem kan han eksplodere i vredesudbrud og blive meget voldelig. Otto kan ikke forstå, at Marie ikke altid er glad, når hun har det som blommen i et æg, kan gå derhjemme og ikke har andet at tage sig til end at passe hus, børn og ham. Men Marie har svært ved at omgås de andre kvinder på vejen i det nybyggede parcelhus og Ottos fødselsdag ender i det helt store familieopgør.

Ud over fortællingen om Marie får vi også fortællingen om de hjemmegående husmødre fra 30’erne til starten af 70’erne, lige inden kvinderne kom ud på arbejdsmarkedet, og det er også spændende læsning.

Og Folkets skønhed? Det er titlen på et maleri, som faderen har købt af en ven, som har været i Holland. Det forestiller to kvinder klædt i sort set bagfra, mens de samler kartofler. På billedet står der Vincent. Billedet får sin helt egen historie.

Merete Pryds Helle har et stort forfatterskab bag sig med mange forskellige genrer : noveller, krimier, romaner og digital litteratur. Jeg håber virkelig at hun må få mange – også nye - læsere til ’Folkets skønhed’, for det er en meget velskrevet roman med troværdige hoved- og bipersoner, samtidig med at den er meget poetisk med smukke beskrivelser af naturen.