Flaskepost fra P af Jussi Adler-Olsen

Oprettet: 19.10.2009 - 13:40

Bog: "Flaskepost fra P" af Jussi Adler-Olsen

Krimi - En femten år gammel flaskepost med et fortvivlet råb om hjælp lander hos Afdeling Q, og snart er Carl Mørck dybt begravet i en syg sag om en psykopatisk morder, religiøs fanatisme og værgel

Jussi Adler-Olsen
Politiken

Fascinerende fortælling om forsvundne børn, religiøse sekter og en kold, psykopatisk kidnapper.

Bogen er 3. selvstændige bind om Afdeling Q. Vi følger igen Carl Mørck, Assad og Rosa, fra kælderen under Politigården. Det er nemlig her Afdeling Q er placeret. Afdeling Q er den afdeling der tager sig af gamle og uopklarede sager, alle andre har glemt.

Carl Mørch er raget uklar med nogle af bosserne på Politigården og ved at placere ham i kælderen og med håbløse sager, håber de at Carl forsvinder. Lad mig blot afsløre her, det gør han ikke - heldigvis for os!

Titlen hentyder til en flaskepost, der efter mange års glemsel i en vindueskarm i Skotland, kommer til Afdeling Q, fordi ordene i flaskeposten er danske. Det er dog noget af et puslespil at stykke hele brevet sammen, da det meste af teksten er forsvundet.

I flaskeposten står der dog ”hjælp” og efterhånden viser det sig at brevet er skrevet af en dreng der er blevet kidnappet. Der findes dog ingen sag om forsvundne børn der kan kobles til flaskeposten og det mystificerer Carl. Sagen har rod i en religiøs sekt og handler om forsvundne søskendepar, som aldrig er blevet meldt savnet af deres forældre.

Samtidig med at vi som læser følger Carl og Afdeling Qs efterforskning hører vi om ”Ham”, kidnapperen, vi bliver draget ind i hans verden af flere liv og personer. ”At hans liv var blevet, som det var, skyldtes alt sammen hans forældre. Forældrene og stedfaren. Men han havde hævnet sig mange gange siden. Hvor ofte havde han ikke slået til mod mænd og kvinder, der var ligesom de tre mennesker? Hvad var der så at fortryde? Nej, alle kampe krævede ofre. Så måtte han også leve med sine.”

Forbryderens fortid præger i høj grad hans liv nu, så bogen handler også om arv og miljø, at bære nag og mønstre, der kun kan brydes, hvis man virkelig vil.

Bogen er meget velskrevet og utroligt uhyggelig. Jussi Adler-Olsen forstår at gøre sine hovedpersoner troværdige og det er godt at læse om Carl, få løftet lidt mere af mystikken omkring Assad og få flere nuancer på Rosa.

Som altid vil jeg anbefale Jussi Adler-Olsen. Han skriver så spændende at han giver de fleste andre krimiforfattere baghjul.

Blogindlæg: Ny skønlitteratur - juli og august

09.07.2016 - 18:32 - Marit

Det er den stille tid i forlagsverdenen, men enkelte lækkerbidskener kan de dog byde på, fx argentinske César Aira, tysk-engelske W.G. Sebald og skotske Ali Smith.

Artikel: Put en klassiker i kufferten

11.07.2016 - 13:50 - Barbara Rugholm Hessellund

En klassiker er en bog som alle kender, men få har læst, sagde Mark Twain.

Artikel: Seriøs sommerlæsning

30.06.2016 - 14:48 - Lise Vandborg

Hvorfor bruge ferien på letfordøjelige bøger? Læs i stedet syv af årets bedste danske romaner, som med eksistentiel tyngde dykker ned i moderskab, psykisk sygdom, erindring og historie.

Bogliste: Sommerens must-read

15.06.2016 - 09:13 - Barbara Rugholm Hessellund

Er der styr på hunden og avisen i sommerferien og flueben ved håndsprit og sammenklappelige tandbørster? Du  mangler bare lige at få styr på det allervigtigste: Ferielæsningen.

Blogindlæg: Ny skønlitteratur - juni 2016

03.06.2016 - 12:16 - Marit

Årets første sommermåned byder på lidt af hvert til hængekøjen eller stille regnvejrsdage ved brændeovnen - den danske sommer kan jo byde på hvad som helst.

Tema: New York i litteraturen

01.06.2016 - 08:00 - Thomas Vang Glud

Årets sommertema er en eksplosion af god litteratur. Dyb, underholdende og intellektuel på en og samme tid. New York er skæbnens og mulighedernes by.

Blogindlæg: Ny skønlitteratur - maj 2016

03.05.2016 - 11:04 - Marit

Velkommen til maj måneds bogproduktion. Ikke helt så overvældende som april, men det gør ikke så meget, for – trods vejret – er jeg langt bagud med min læsning.

Bogliste: Nye mødre i dansk litteratur

27.04.2016 - 08:31 - Barbara Rugholm Hessellund

Glem alt om ovnbagte moderkager, speltboller, tumlastik, og slikpolitik. Mødrene i litteraturen  har andet at tumle med, og i disse romaner er der ikke megen morskab.

Blogindlæg: Ny skønlitteratur - april 2016

05.04.2016 - 17:55 - Marit

“April is the cruellest month” skrev T.S. Eliot i ‘The Waste Land’, og det har sin rigtighed, hvad bogudgivelser angår i år. Der er simpelthen for mange, jeg skal have læst!