Alfabethuset af Jussi Adler-Olsen

Oprettet: 03.02.2009 - 17:07

Bog: "Alfabethuset" af Jussi Adler-Olsen

25 år efter vender den engelske krigsflyver Bryan tilbage til Freiburg i Tyskland for at lede efter sin kammerat på det hospital hvor de - og andre - overlevede krigens sidste år ved at simulere

Jussi Adler-Olsen
1997
Cicero

To engelske piloter bliver under 2. verdenskrig skudt ned under et togt over Tyskland. De overlever styrtet, men står ansigt til ansigt med en tysk hundepatrulje. Det lykkes dem at redde sig ved at hoppe ombord på et hospitalstog og skjule sig blandt patienterne. Men da de når frem til bestemmelsesstedet, går det op dem, at det er et sindssygehospital. Nu kan de enten forsøge at simulere sindssyge eller forsøge at flygte.

Jussi Adler-Olsen har med "Alfabethuset" skrevet en fantastisk thriller. Historien er spændende, og samtidig blev jeg dybt grebet af de to piloters skæbne. Det er ikke så tit, at personerne bliver så interessante i en thriller, som Bryan og James gør i "Alfabethuset".

Det er også tydeligt, at der ligger et stort arbejde i researchen til historien. Adler-Olsen skriver i sit forord, at han er søn af en psykiater og derfor har stort kendskab til, hvordan sindssyge er blevet behandlet gennem tiden, og det gør blot historien endnu mere uhyggelig. For de bliver ikke just behandlet med nænsomhed her i bogen.

Jussi Adler-Olsen er måske mest kendt for hans to seneste romaner "Kvinden i buret" og "Fasandræberne", men man må bestemt ikke springe "Alfabethuset" over.